Hoppa till innehållet
Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Undersökningskostnad vid fel på en vara

Publicerad

Fråga: Min mobil slutade att fungera efter ett halvår. Jag reklamerade till butiken där jag köpte den och som skickade den till en verkstad för undersökning av felet. Verkstaden konstaterade att felet på mobilen berodde på att det var fukt i den. Om jag vill ha tillbaka min mobil måste jag betala 700 kr till butiken. Måste jag betala?

Svar: Ja, om du fick information i samband med att du lämnade in mobilen till butiken att det kunde bli aktuellt med den här kostnaden för dig, måste du betala. Men butiken måste kunna visa att du verkligen fått den här informationen. På Allmänna reklamationsnämnden hemsida finns ett beslut som visar vilka förutsättningar som gäller för att en säljare ska anses uppfyllt sin informationsskyldighet.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.