Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Resor och transporter

Vem ansvarar för att varan levereras?

Fråga: Många varor levereras i postlådan till beställaren. Vad gäller om varan enligt beställaren inte har levererats? Leverantören kanske inte har skickat varan eller så har postleverantören slarvat bort paketet. Vem är skyldig att kunna styrka att varan har sänts i väg, levererats eller mottagits av beställaren.

Hans

Svar: Är det avtalat att säljaren ska ombesörja att varan transporteras till köparen är säljaren ansvarig för att varan levereras. Säljaren är ansvarig till dess att köparen har fått den i sin brevlåda eller hämtat ut den på ett utlämningsställe. Det är säljaren som ska bevisa att varan har skickats på ett ändamålsenligt sätt och som måste efterlysa varan hos transportören om den inte kommer fram. Här kan det naturligtvis uppkomma en tvist. Vid sådana fall kan du ta hjälp av din konsumentvägledare eller göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.