Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Vem står för garantin?

Publicerad

Jag köpte en fabriksny båttrailer av Båt & Trailer i Stockholm AB. När jag frågade efter garantibeviset hänvisade de till generalagenten. Vem står för garantin? 
/Per Köhlberg  

Svar: Garanti är ett frivilligt åtagande som antingen tillverkaren eller återförsäljaren kan erbjuda. I garantibeviset ska det stå vem som ansvarar för garantin. Står det inget i garantin är det återförsäljaren som är ansvarig. Du har också enligt konsumentköplagen rätt att reklamera ursprungliga fel i tre år efter köp, och den reklamationsrätten är det återförsäljaren som står för.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.