Hoppa till innehållet
Fråga oss Betalning och avgifter

Vem tar ansvar för mina försvunna pengar på Blocket?

Publicerad

Jag sålde en vara via Blocket och fick en Blocketbetalning från köparen. När jag skulle välja vilket konto pengarna skulle gå in på kunde jag bara se de fyra sista siffrorna och i farten valde jag ett konto som jag trodde var mitt eftersom de tre sista siffrorna stämde. När jag fick bekräftelsen såg jag att det var fel och nu är pengarna på villovägar. Blocket hänvisar alla kundcase till sina underleverantörer. Det är Blocket vi har ingått avtal med och dit vi ska reklamera brister i tjänsterna, eller hur? 
/Stefan

Svar: Detta är inget som regleras i konsumentköplagen, utan här är det vad som avtalats med Blocket som gäller. Normalt sett är Blocket bara en annonsplats som ansvarar för att annonsera din vara på ett korrekt sätt. Blocket hänvisar till Rocker AB, som sköter betalningsuppdraget i de fall det önskas. Om du inte har angett rätt uppgifter vid en betalning är Blocket inte ansvarigt för detta.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.