Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Resor och transporter

Vem tar ansvar för vår resa?

Publicerad

Fråga: Vi ska resa till Cervinia i Italien med STS Alpresor. Flyg med SAS, som STS bokar. Dock har jag hört att man nu kan nekas stiga ombord i Turin på grund av feber eller hosta. Hur tar man sig hem då? Vem ansvarar för att hjälpa oss och vad gäller för ersättning?

Göran

Svar: Om det finns speciella regler i Turin och du har symptom har du inte rätt att få gå på flyget. Det är du själv som ansvarar för att boka en ny resa. STS Alpresor är inte ansvariga eftersom du inte uppfyller kraven för att få åka hem, det vill säga att vara symptomfri. Det gäller att ha försäkring som täcker detta. Du som resenär är också skyldig att hålla dig informerad om eventuella förändringar i lokala regler och restriktioner. Det finns inget lagkrav i paketreselagen som säger att arrangören ska hålla dig informerad om ändringar i hälsobestämmelser som inträffar efter att avtalet har ingåtts.

Hälsobestämmelser som arrangören känner till innan ett paketreseavtal ingås ska de däremot informera om, till exempel om du behöver vaccinera dig mot vissa sjukdomar eller uppvisa läkarintyg på att du inte har en särskild sjukdom.

Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert på Råd & Rön.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.