Hoppa till innehållet
Granskning Snacks & godis

Glassen som innehåller palmolja

Svalkande glass hör sommaren till. Men risken är stor att den innehåller betydligt mer än grädde, ägg och ­socker. När Råd & Rön granskar de stora matkedjornas glassfrysar hittar vi över 50 produkter med palmolja.

Publicerad

Palmolja är en vanlig, men hårt ifrågasatt, ingrediens i industritillverkad glass.

Palmolja är en kontroversiell produkt som förknippas med skövling av regnskog och sociala problem för dem som jobbar på plantagen. Majoriteten av världens palmolja odlas i Indonesien och Malaysia, där stora arealer regnskog har huggits ner för att ge plats åt oljepalmer. Trots kritiken är det en vanlig vegetabilisk olja i allt från margarin och barnmat till godis och glass.
Inför sommarens glassköp har Råd & Rön gått igenom utbudet hos Sveriges tre största dagligvaru­kedjor Ica, Coop och Axfood (som äger Hemköp och Willys).

Vi har letat efter palmolja i ingredienslistorna både för kedjornas egna glassar och för de glassar från andra varumärken som kedjorna säljer. Totalt hittar vi 51 glassprodukter som innehåller palmolja. Alla kedjorna har palmolja i glassar under sina egna varumärken och det finns palmolja i glassar från kända varumärken, som Triumf Glass, GB Glace och Sia Glass.
Att oljan används så mycket i livsmedel beror på att smaken är neutral, att den är billig och att den passar för tillverkning i många industriella processer. Men lika populär som den är hos tillverkare, lika impopulär verkar den vara hos konsumenterna. Ica, Coop och Axfood uppger alla att det är en ingrediens som de får många frågor om.

– Vi har jobbat väldigt aktivt med palmolja eftersom konsumenterna är medvetna och ställer många frågor om den, säger Emelie Hansson, som är hållbarhetsstrateg på Ica.

Oljepalmerna breder ut sig på bekostnad av regnskogen i länder som Indonesien och Malaysia.

Trots kritiken har Ica inga planer vare sig på att sluta med palmolja i sina egna produkter eller att sluta sälja andras varor med palmolja i. I stället satsar företaget på att använda palmolja som är certifierad enligt RSPO (se faktaruta på nästa sida) i sina egna varumärken, så kallade EMV-produkter.
– I mitten av maj gjorde vi en genomgång av våra EMV-produkter med palmolja och alla produkter innehåller numera olja som är RSPO-certifierad, segregerad, säger Emelie Hansson.

Märkningen ”segregerad” betyder att oljan i enskilda produkter kan spåras hela vägen tillbaka till odlaren. Enligt Emelie Hansson är det en ­viktig fördel med palmoljan jämfört med andra fetter.
– För palmoljan har vi ett väldigt bra arbete när det gäller spårbarheten. När det gäller andra vegetabiliska oljor har vi inte samma spårbarhet och samma möjlighet att ställa krav i produktionen, säger Emelie Hansson.

Det ser hon som ett argument för fortsatt palmolje­användande.

Axfood jobbar med palmolja på två sätt. Den offici­ella strategin är att palmoljan i de egna produkterna ska vara certifierad enligt RSPO Next, den tuffaste av märkningarna. Men samtidigt arbetar företaget i sin interna kvalitets­strategi med att ta bort palmoljan i så många produkter som möjligt och ersätta den med alternativ.
– Det är bra att jobba i riktning mot en mer hållbar palmolja i och för sig, men å andra sidan har konsumenterna inte förtroende för den. Även om RSPO-standarderna är intressanta kan man känna tveksamhet för att kontrollen fungerar som den ska, och regnskogarna minskar fort­farande i Indonesien, säger Åsa Domeij, hållbarhets­chef på Axfood.

Hos Coop finns inga planer på att plocka bort palmoljan. I stället har företaget krav på att alla produkter med palmolja som säljs ska innehålla en certifierad variant. I de egna märkena ska oljan vara certifierad enligt RSPO och vara segregerad. För andra märken godtar företaget den lägsta nivån av certifiering.
– Vi har utvärderat certifieringen och tycker att man kommer ganska långt med en certifierad ­produkt. Men det är uppe för ständig diskussion, säger Stina Printz, hållbarhetsstrateg på Coop.

Att många produkter innehåller certifierad palmolja är ofta dolt för den som handlar. Vissa, men långt ifrån alla, tillverkare skriver i innehållsförteckningen att palmoljan är hållbart producerad. Det finns även en symbol i form av en oljepalm som visar att en produkt innehåller RSPO-certifierad olja, men den används sällan.
– Många som certifierat använder den inte efter­som det blir ännu tydligare att det är palmolja i produkten och så många kunder vill inte ha det, säger Åsa Domeij.

Färska palmoljefrukter på väg att pressas till olja i Malaysia.

Naturskyddsföreningen tycker inte att RSPO-certifieringen är tillräcklig för att garantera att palmoljan är hållbar och uppmanar därför konsumenter att inte köpa varor som innehåller palmolja.
– Den övergripande frågan är att vi hugger ner för mycket regnskog och planterar palmoljeträd i stället. RSPO-certifieringen är förstås bättre än ingen alls, men vi tycker inte att den i sin nu­varande form garanterar mot skogsskövling, säger Karin Lexén, föreningens generalsekreterare.

Naturskyddsföreningen tycker att det är positivt att kriterierna nyligen skärpts. Men det räcker inte för att de ska rekommendera produkter med RSPO-certifierad palmolja.
– Det är väl troligt att skärpningen kommer att göra situationen bättre. Men vi ser att det finns problem med efterlevnaden och att det kommer att dröja innan skärpningen träder i kraft. Så vi vill vänta och se vad som händer innan vi ändrar vår rekommendation. Den enda palmoljan vi bedömer vara säker är den som Kravmärks. 

Ladda ner pdf med lista över alla glassarna som innehåller palmolja. Listan publicerades den 25 juni 2019.

 

Det här är RSPO

Roundtable on Sustainable Palm Oil, RSPO, är en organisation bestående av livsmedelsföretag, producenter och frivilligorganisationer. De har tagit fram kriterier för mer hållbar produktion av palmolja.
Det finns två varianter av certifiering:

  • Segregerad, där den palmolja som används i en viss produkt är spårbar och odlad enligt kriterierna.
  • Massbalanserad, där användaren av oljan köper ett certifikat för att en viss mängd olja ska produceras enligt kriterierna.

Det finns också olika nivåer:

  • RSPO är den grundläggande certifieringen, som bland annat handlar om att följa lagar, arbeta för hållbar ekonomi och visa miljömässig ansvarsfullhet.
  • RSPO Next ställer hårdare krav. Bland annat måste företaget ha en policy mot avskogning, odlarna måste kunna bevisa att skyddsvärd skog skyddas och att de inte använder svedjebruk. I RSPO Next är det inte tillåtet med det kritiserade bekämpningsmedlet paraquat.