Med elmotor på cykeln klarar du längre och snabbare turer utan att bli svettig. Vi har testat tio mittmonterade motorer från tre olika tillverkare.
Elcyklar är populära och kan underlätta både pendlingen till jobbet och den vanliga cykelturen för den som kanske inte orkar på samma sätt som tidigare. Men en cykel med motor är en dyr investering och det gäller att välja den motor som passar ditt cyklande bäst.
Motorn till cykeln kan placeras på olika sätt. På lite billigare cyklar är det vanligt att motorn sitter monterad i navet på framhjulet och det förekommer även modeller med motorn i navet på bakhjulet. I dag har de flesta nya modeller motorn placerad tillsammans med tramporna, mitt på cykeln. Med batteriet på ramen och motorn mitt på cykeln hamnar den mesta vikten på samma ställe som din vikt, under sadeln. Det gör att cykeln blir stadig och stabil. Mittmotorn har sensorer som känner av när du trampar och hur hårt du gör det och justerar kraften efter det. Det minskar risken att färden blir ryckig i starten, som den kan bli med en motor monterad i framhjulet.
Eftersom det finns många olika cykelmodeller med många olika kombinationer av komponenter har vi valt att testa bara motor och display, och inte hela cyklar. Det gör att det här testet skiljer sig från de flesta andra Råd & Rön-test genom att du inte själv kan gå till butiken och köpa den testade produkten. I stället kan du använda resultatet när du väljer mellan olika cykelmodeller ute i handeln. Glöm då inte att det finns mycket mer än själva motorn att ta hänsyn till i ditt val. Att vi inte testar en hel produkt som vänder sig direkt till konsumenten betyder också att vi inte har med priset på produkten i vår tabell.
I vårt test har vi testat totalt tio mittmonterade motorer från Bosch, Yamaha och Shimano. Till motorerna hör en styrenhet med display som vi har testat tillsammans med motorerna. De fyra motorerna från Bosch kan levereras med flera olika displayer. Vi har testat tre varianter, Intuvia, Purion och Kiox. Vilken man väljer påverkar cykelupplevelsen. Totalt finns därför 15 olika kombinationer av motor och display betygsatta i tabellen.
De olika motorerna i testet är tänkta för olika cykelsorter, men gränserna mellan modellerna är inte knivskarpa och samma motor kan hittas på olika typer av cyklar. Bosch Performance line CX, Shimano Steps E8000 och Yamaha SyncDrive Sport är tänkta för mountainbikecyklar, som främst ska köras snabbt på branta stigar eller andra svårtillgängliga platser. Det avspeglar sig i att motorerna har ett högt vridmoment och klarar branta uppförsbackar. Samtidigt har de i flera fall ett högre och mer otrevligt ljud än de mindre motorerna som inte är lika starka. Ofta sitter de här motorerna på cyklar som kostar 40 000 kronor och uppåt.
För den som inte är i behov av en cykel för terrängen, men som ska klara pendling till jobbet och kanske utflykter på grusvägar finns en kategori cyklar kallade hybridcyklar. För dessa cyklar har vi testat motorerna Bosch Performance Line Cruise, Bosch Active Line Plus, Shimano Steps E6100 och Yamaha PW SE. De klarar generellt sett branta lutningar sämre än motorerna för mountainbike men väsnas mindre än sina starkare syskon. Priset för en cykel i den här klassen kan ligga på runt 30 000 kronor men varierar mycket.
Sista kategorin motorer är för stadscyklar. Här hittar vi Bosch Active Line, Shimano Steps E5000 och Yamaha SyncDrive Life. Stadscyklarna är cyklar av mer klassiskt snitt. De har ofta ett lågt insteg och en mer upprätt körställning än övriga cyklar. Priset för en cykel i den här klassen ligger runt 25 000 kronor, men varierar mycket.
Generellt kan man säga att de starkare motorerna och största batterierna sitter på dyrare cyklar, men även övriga komponenter, som bromsar och växlar, påverkar priset. Därför kan du hitta cyklar i mellanprissegmentet med stark motor och stort batteri, men då är övriga komponenter ofta av enklare kvalitet.
Alla motorer i vårt test är testade med ett batteri på 500 Wh, men det är även vanligt med batterier i storlekarna 300 Wh och 400 Wh. De kostar mindre men ger också en kortare räckvidd. Det kan vara bra att tänka på att batterierna blir sämre över tid och att ett större batteri därför kan fungera tillfredställande under längre tid.
Vi har testat hur långt batterierna räcker för en person som väger 70 kilo och cyklar på plan mark i 23 kilometer i timmen med lägsta nivån av elstöd.