Hoppa till innehållet
Skönare fritid Cykel & cykeltillbehör

Cykla säkert på vintern

Ishalka och snö hindrar inte cykelfantasterna. Många svenskar cyklar minst en dag i veckan även vintertid. Med dubbdäck, bra bromsar och belysning samt rejäla kläder kan du även klara en snöstorm på två hjul. Här kommer sju tips för ett säkert cyklande på vintern.

Publicerad

Mjuka däck ger bättre grepp

Det finns både vinterdäck och dubbdäck för cyklar. De är av lite mjukare gummi än sommardäcken för att ge bättre grepp. Ett tips är att släppa ut lite luft ur däcken så att trycket minskar och däcken lättare ”suger fast” mot underlaget. Dubbdäcken är viktigast vid halka – bara snö klarar sommardäcken oftast. Men du kan ju sällan välja det ena eller andra underlaget – för att vara på den säkra sidan bör du sätta på dubbdäck direkt vid första halkan. Har du bara råd med ett dubbdäck, sätt det på framhjulet. Det är viktigast att du har bra grepp där. Cyklar du i stadstrafik räcker det med runt 100 dubbar per däck – ska du ut i terrängen och cykla kan du behöva däck med 300 dubbar.

Lampor med välladdade batterier

Har du en generator i navet som tänder lampan automatiskt när det mörknar ute behöver du oftast inte justera den extra inför vintern. Men har du en lös lampa med batterier måste de vara välladdade. Batterier håller längre i värme än i kyla, så ta gärna med din cykellampa inomhus om den är löstagbar. Enligt lagen ska din cykel ha en lykta fram som visar vill eller gult ljus och en lykta baktill som visar rött ljus och tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får vara av blinkande typ om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar per minut. Reflexen framtill ska vara vit, de på sidorna ska vara vita eller orange och den baktill ska vara röd. Har du en cykelkärra ska den ha röd reflex bakåt eller en baklykta med rött ljus. 

Växlarna fryser lätt

På vintern kan växlarna frysa fast. Det bildas lätt kondens i vajerhöljet, och vid minusgrader fastnar växelvajern. Detta gäller inte på racercyklar där vajern löper fritt utan hölje och därmed klarar den sig bättre. Om du förvarar din cykel utomhus är förstås risken för isbildning större. Vill du vara säker på att undvika problemet kan du montera en smörjport på vajerhöljet. Där kan du enkelt spruta in olja som smörjer vajern och minskar risken för kondens och frysning.

Reflexer på kroppsdelar som rör sig

Lita inte för mycket på reflexvästen om du ska synas när du cyklar i kvällsmörkret. Den ger en falsk trygghet, eftersom den inte ger någon vägledning till bilisten vart du är på väg. Forskare har visat att bilister lättare förutser vår färdväg om reflexerna sitter på kroppsdelar som rör sig. Sätt reflexerna på hand- och fotlederna.

Välsmord kedja

Ha alltid en ren och välsmord kedja. På vintern kan extra mycket smuts skvätta upp, så se över kedjan ofta.

Lobsterhandskar och skidmask

Att vara varm och synas är det viktigaste för vintercyklingen. Och hjälm på, förstås. Kläder i neonfärger gör dig mer synlig. Rejäla skor på fötterna, kanske med överdrag. Och fryser du om benen kan damasker, eller gaiters, vara sköna. På huvudet gäller det att ha en tunn och varm mössa som får plats under hjälmen. En luva typ skidmask är det bästa – den värmer och skyddar hela huvudet, inklusive öron och kinder. Händerna blir lätt kalla. Vind- och vattentäta handskar eller tumvantar värmer skönt. Är du extra frusen kan du ha dubbla lager; en tunnare handske innerst och en större utanpå. En fiffig modell är ”lobsterhandsken”, en trefingershandske där du får bra grepp om till exempel växel och handbroms.

Kolla bromsarna

Kolla dina bromsar ofta under vintertid. Byt bromsklossar om det behövs, och var säker på att både hand- och fotbroms fungerar som de ska.

Läs mer om säkerhet på: Cykelfrämjandet.se