Hoppa till innehållet
Läs mer

Studentmössa till varje pris

Hur dyr kan en studentmössa bli? Hur dyr som helst, när ABC-gruppen får bestämma. Grupptryck och tuffa försäljningsmetoder har gjort studentmössan till unik statussymbol.

Publicerad

Nu i början av december har de flesta av vårens studentmössor redan provats ut och beställts. Räkningen kommer i januari, mössan levereras – i bästa fall – lagom till mösspåtagningen på Valborgsmäss.

Men marknadsföringen börjar tidigare än så; redan under första hösten i gymnasiet möter eleverna säljarna när det är dags för sistaårselevernas mössprovning i skolan.

– Då passade de på att träffa representanter för elevrådet och skriva ett avtal. Vi skulle inte få kontakta något annat företag utan att de först fick veta om det, berättar Amelie Laurén, snart student på Ållebergsgymnasiet i Falköping.

Det var ABC-gruppen som ställde de här villkoren. De startade i början av 2000-talet och har nu över hälften av marknaden. Affärsidén är provningar och försäljning av mössor ute på skolorna. Rektor måste ge sitt tillstånd, men sedan är det elevråden som sköter kontakterna.

Många tillägg

En standardmössa kostar inte många hundralappar, men det vanliga är att man bygger på mössan med färgrand för sitt program, märken och skolans och det egna namnet broderat. Raskt är man uppe i tusenlappen och mer. I provrummet finns datorer, där eleverna får hjälp av säljarna att göra sina beställningar.

– De flesta gör sina beställningar på skolan, men man har gott om tid, sammanlagt fyra veckor, att komplettera eller ändra sin beställning, säger Alexander Grepe på ABC-gruppen.

Amelie Laurén är ansvarig för årets mössprovning i sin skola och inte särskilt imponerad av ABC-gruppen. Hon har hört av äldre skolkamrater att säljarna varit påstridiga och föreslagit paketerbjudanden som blivit väldigt dyra.

– De avtal som de slöt med elevrådet var orimligt. Vi måste kunna få jämföra villkoren med andra företag.

Efter mycken vånda sade Amelie Laurén och hennes kamrater i elevrådet upp avtalet och vände sig till ett annat företag som erbjöd bättre rabatter.

Alexander Grepe förnekar att det är avtal som de sluter med elevråden.

– Nej, vi kallar det avsiktsförklaring, och de är inte juridiskt bindande, säger han. Kanske inte så lätt att förstå för tonåringar, som inte ens är myndiga.

Mössan kom inte i tid

Konsumentverket har fått flera anmälningar mot ABC-gruppen. 14 dagars ångerrätt gäller enligt distans- och hemförsäljningslagen både vid försäljningen i skolan och om man beställer mössan hemifrån på nätet. ABC-gruppens långa tid för ångerrätt kan tyckas generös men har i praktiken inte så stor betydelse.

Viktor Salmi i Bandhagen utanför Stockholm kunde inte vara med på mösspåtagningen i sin skola i våras. Då hade hans studentmössa från ABC-gruppen fortfarande inte kommit. Hans mamma, Helene Riblom, hade förgäves mejlat och ringt i veckor till företaget och påmint.

När mössan till slut kom, strax före studentexamen i juni, var det både fel namn och fel skola broderat på mössan. Då blev Helene Riblom så arg att hon åkte till företaget i Solna och krävde och fick faktiskt en ny studentmössa med rätt brodyr inom en vecka.

– Vi blev väldigt otrevligt bemötta. Men eftersom vi redan betalat 1 000 kronor ville vi ändå inte vända oss till ett annat företag, säger hon.

Flera andra anmälningar mot ABC-gruppen handlar just om det orimliga i att betala för studentmössan halvårsvis i förskott. Men ett företag har rätt att begära förskottsbetalning om man i förväg har avtalat om det.

Värt att tänka på

  • Beställ studentmössan i lugn och ro framför hemmadatorn. Det är lätt att bli fartblind då det finns en uppsjö av studentsouvenirer att beställa till. Då kan du också jämföra villkoren hos flera företag.
  • Läs igenom avtalsvillkoren. Ångerrätt gäller i 14 dagar vid köp i skolan eller vid köp på nätet. Ångerrätten kan avtalas bort skriftligt (mejl räcker) vid köp av vara med personlig prägel, till exempel mössa med brodyr.
  • Vid köp i butik gäller inte ångerrätt såvida inte butiken tillämpar öppet köp.
  • Fakturan delas ofta upp i delbetalningar. Då ser det inte så dyrt ut som om man har fått hela summan direkt.

 

TEXT CHRISTINA FARM