ARN-fall: Datorstrul
Nadia tyckte att hennes nyinköpta dator hängde sig alldeles för ofta.
Datorn som Nadia köpt på Audio video i Oskarshamn var hopplös redan från början. Den var av märket Toshiba och kostade 3 499 kronor. Den var seg och slutade att fungera titt som tätt, så hon fick starta om den. Det kom också konstiga ljud från den – ett klart måndagsexemplar. Efter en veckas strul gick Nadia till Audio video och ville lämna tillbaka datorn och få sina pengar tillbaka. Butiken vägrade, de tog in datorn och undersökte den, men kunde inte hitta något fel. Två gånger lämnade hon in datorn utan att butiken skickade den till verkstad och fixade den. Tredje gången sände hon med film- och videobevis på hur datorn hängde sig. Butiken erbjöd då Nadia en ny, starkare dator utan kostnad men hon hade tröttnat på datorstrulet och krävde att få häva köpet. Audio video sa nej.
ARN säger att Audio video har erbjudit Nadia en ny dator utan kostnad. Då har hon inte rätt att häva köpet. Nämnden avslår hennes krav.
Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning
Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning.
Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.
Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här.