Hoppa till innehållet

Golvbrunnen inte godkänd

Malin fick riva upp badrummet.

Publicerad

Husköp kan bli en dyr historia. När Malin skulle köpa en 40 år gammal villa lät hon OBM Gruppen Kronoberg besiktiga huset för att slippa obehagliga överraskningar. Allt var okej enligt företaget, inga anmärkningar på till exempel badrummet, där saker lätt kan gå fel. När Malin väl skrivit på köpehandlingarna och flyttat in lät hon ett annat företag göra en trygghetsbesiktning. De upptäckte att golvbrunnen i badrummet var monterad på fel sätt, inte alls enligt reglerna utan med två fuktskydd som glipade. Hon skulle bli tvungen att riva upp golvet och göra om badrummet. Om OBM Gruppen anmärkt på det här hade hon kunnat få huset billigare eller inte köpa det alls. Malin krävde 130 000 kronor, vad renoveringen av badrummet skulle kosta. OBM Gruppensa nej och menade att badrummet hade ­renoverats tio år tidigare och visade inga fuktskador, så de gjorde
en rimlig bedömning. Att de inte såg glipan i golvbrunnen berodde på att den var dåligt städad.

Arn säger att företaget varit vårdslöst då de att inte noterat att golvbrunnen inte var fackmässigt monterad. OBM Gruppen ska betala skäliga 100 000 kronor. Företaget har begärt omprövning av Arn.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här