ARN-fall: Pianot lät inte vackert längre
Tomas tyckte att pianostämmaren sysslade med falskspel.

Trots stämningen kom det inga ljuva toner från Tomas piano.
Pianot hade funnits i familjen länge, det var över 70 år men av fint märke. Tomas hade inte spelat särskilt mycket under åren. Nu när han blivit äldre tog han upp det igen. Pianot lät inte som förr, det hade fått en vass, obehaglig ton. Tomas kontaktade Piano-Jussi AB i Enskede som stämde pianot och fixade i dess inre för att få fram den där fina tonen som Tomas mindes. Han ville inte provspela efteråt, det fick pianostämmaren göra och det lät väl okej.
Men sedan, när han själv spelade, lät det lika illa igen. Efter flera veckor lyckades han få kontakt med Piano-Jussi AB. De lovade att komma tillbaka, men det skulle dröja till efter sommaren – en bit inpå hösten. Då avbokade företaget hastigt besöket. Tomas gav upp, Piano-Jussi hade inte lyckats göra så att pianot lät som förr. Tomas krävde att få tillbaka 6 000 kronor som arbetet kostat, i andra hand 4 000 kronor – då betalade han för stämningen. Piano-Jussi AB sa nej och hävdade att mekaniken i det gamla pianot var skadad. Företaget hade gjort det så bra det går med originaldelarna och ansåg att pianot inte var värt en totalrenovering.
ARN säger att Tomas inte har kunnat bevisa att pianot låter sämre än förväntat. Nämnden avslår hans krav.
Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning
Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning.
Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.
Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här.