Hoppa till innehållet

Arn-fall: Strama soffan tappade stilen

Emma bankade förgäves på soffkuddarna.

Publicerad

Det var den strama designen på soffan som Emma föll för när hon besökte Bolias konceptbutik. Stramt, kantigt och modernt – så ville hon ha det i sitt första, vuxna hem. Hon köpte soffan på Bolia.com för 17974 kronor och fick den levererad. Men kuddarna i soffan sjangserade snabbt och tappade formen. Emma bankade och slog för att få tillbaka det strama, men redan efter någon dag hade kuddarna säckat ihop igen.

Hon fick då rådet av företaget att plocka ut dem ur fodralen och trycka ut dem i rätt form. Det gjorde hon flera gånger i veckan men gav upp efter drygt ett år. Det var orimligt, så här kunde hon inte hålla på. När hon valde soffan i butiken hade ingen sagt något om att den behövde en så intensiv skötsel. Hon krävde att få häva köpet. Bolia sa nej och hävdade att Emma inte hade skött kuddarna på det sätt som behövs, då de är fyllda med fjäder och skum.

Arn har sett bilder på soffan. Emma har kunnat visa att det är fel på den och att det inte går att få den att se ut som den gjorde från början. Hon har rätt att häva köpet. Då hon ändå har kunnat använda soffan en tid ska Bolia bara betala 14000 kronor mot att hon lämnar tillbaka soffan. Företaget har följt rekommendationen.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här