Hoppa till innehållet

Arn-fall: Trångt för tre i hotellrummen

Väninnornas Sri Lanka-resa förstördes nästan av usel extrasäng.

Publicerad

Äntligen skulle Siv och hennes två väninnor göra en långresa till­sammans. De bokade resan till Sri Lanka hos Phoenix Travel i Göteborg och försäkrade sig om att de skulle få ett gemensamt hotellrum med tre bäddar. Det var en rundresa i landet med sex hotell in­blandade, men visst, det skulle företaget ordna. Redan första kvällen strulade det med två riktiga sängar och en pytteliten extrasäng, som om en av väninnorna var ett barn. Och så fortsatte det med ranka extrasängar som gjorde det trångt i rummen. De fick hoppa mellan alla sängar och väskor så gott det gick. Det var bara i Colombo som de hade ett rymligt rum och fick så där mysigt tillsammans som de hade tänkt sig. Resan kostade sammanlagt 62 400 kronor. Siv krävde för sig och sina väninnor 6 000 kronor i prisavdrag. Phoenix Travel sa nej och menade att sällskapet hade beställt rum med tre bäddar, vilket de fick. Hotellen har sällan tre ordinarie bäddar och det är självklart att det blir trångt i rummen med en extrasäng.
Arn säger att Siv och hennes väninnor inte kunnat förvänta sig att det skulle finnas tre ordinarie sängar i hotellrummen. Det får anses som allmänt känt att hotellen som regel inte har det. Nämnden avslår deras krav.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här