Hoppa till innehållet

Bedrägerier på nätet ökar lavinartat

Användning av stulna kortuppgifter ökar kraftigt. Råd & Röns Örjan Brinkman och Lisa Wärmegård överraskades båda av att dyra hotellbokningar gjorts i deras namn.

Publicerad

Numera kan man betala med kort i princip överallt. Risken finns att kortuppgifterna blir kapade och att någon använder dem för att handla. Med lite otur kan det röra sig om rätt stora belopp. Det hände Örjan Brinkman, ordförande i Råd & Röns styrelse, 

örjan brinkmanvars kort debiterades med drygt 32 500 kronor för en bokning av ett spahotell i Rom, gjord på Booking.com.

– Jag har aldrig använt sidan utan bokar alltid boenden på en annan sida, säger han.

Händelsen fick Örjan Brinkman att fundera på om vi är tillräckligt säkra som konsumenter.

– Oftast använder jag bankdosa eller bank-id. Det ska inte vara möjligt att göra köp bara via ­kortsiffror, som är urlätta att kopiera.

Även Lisa Wärmegård, projekt­ledare på Råd & Rön, råkade ut för en oväntad hotellbokning. Den kom också från Booking.com, var märkt Amsterdam, och låg på strax över 39 800 kronor.lisa wärmegård

– Jag sa till min bank att jag inte gjort köpet och spärrade kortet direkt. Tidigare har jag använt Booking.com rätt mycket, men nu känns det lite otryggt, säger Lisa Wärmegård och fortsätter:

– Sådana här stora belopp märks ju, men det är svårare att upptäcka flera mindre belopp.

Missbruk med stulna kortuppgifter sorteras in under datorbedrägerier, vilka har ökat med 60 procent under de första nio månaderna i år, jämfört med samma period förra året. Det är den typ av brott som ökar mest, enligt Nationellt bedrägericenter (NBC) på polisen. I de allra flesta fallen har bedrägerierna gjorts med stulna kortuppgifter.

– Vanligast är att bedrägerierna sker genom köp av olika onlinespel, ­flygbiljetter eller produkter på olika elektroniksajter. Den främsta anledningen till ökningen är att vi handlar allt mer på nätet, säger Anna-Lena Tapper, förundersökningsledare på NBC.

 

72 995

...polisanmälningar ­om datorbedrägeri har gjorts januari–september i år, jämfört med 45 323 samma period 2015.

 

Problemet att kapade kortuppgifter används på olika sajter är ett utbrett problem som e-handelsföretag måste hantera, berättar Holly Kenyon, kommunikationschef på booking.com, vars huvud­kontor ligger i Amsterdam.

– I de fall där en kunds kortuppgifter har stulits stödjer vi dem fullt ut under återbetalnings­processen med kundens bank eller kreditkortsföretag. Om detta inte hjälper kompenserar vi kunden helt och hållet.

Booking.com administrerar flera hundra tusen bokningar dagligen och systemet är säkert, menar Holly Kenyon.

– Vi har ett supportteam som hela tiden övervakar transaktionerna, och när något misstänkt beteendemönster upptäcks flaggas händelsen. Sedan kontaktar vi kunden och frågar om de själva gjort bokningen eller inte.

Har ni övervägt ett system som kräver exempelvis en personlig kod för att öka säkerheten?

– Jag tror inte att sajten kan bli säkrare än den är, men vi jobbar hela tiden på att utvecklas, och om det finns sätt vi kan göra det ännu säkrare så tittar vi på det, säger Holly Kenyon.

Både Örjan Brinkman och Lisa Wärmegård har i sin kontakt med Booking.com varit tydliga med att de inte gjort bokningarna. Företaget har gett dem rätt och betalat tillbaka pengarna.

 

 

Kapade kortuppgifter

Datorbedrägerierna består till 86 procent av kort- och kreditköp i annans namn, vilket är en form av identitetsintrång.

I  71 procent av fallen handlar det om så kallade card not present-bedrägerier, där kortägaren inte fått kortet stulet men där någon kapat kortuppgifterna för att göra köp på nätet.