Hoppa till innehållet

Luftrenare påstås coronasäkra hemmet

I en annons påstås en luftrenare kunna rensa hemmet från virus så att vi kan "välkomna nära och kära". Budskapet kritiseras för att vara direkt farligt och företaget ångrar nu sina formuleringar.

Publicerad

Utdrag ur annonsen som publicerades i PRO-tidningen. 

Råd & Rön-läsaren Marianne Backes reagerade när hon läste annonsen för en luftrenare i PRO-tidningen. I annonsen står det att ”vår patenterade plasmateknologi har i oberoende tester bevisats ta bort 99,99 procent av alla virus i luft”. Den ska vidare eliminera coronavirus tillsammans med en rad andra virus, bakterier och andra oönskade ämnen i luften. Kanske mest graverande är att de, i PRO-tidningen, skriver ”välkomna nära och kära även i virustider”. Marianne Backes undrar om det verkligen är okej att annonsera på det här viset, när det handlar om liv och hälsa.

– Lurar man inte äldre människor att man kan träffa andra personer säkert, utan att behöva följa alla restriktioner och råd? undrar hon.

Framför allt tycker hon att det är bilden som lockar – på den står ett äldre par och välkomnar yngre anhöriga med barn. De tar emot med öppna famnen, tvärtemot de råd som gäller nu.

– Bildmedia är ju så suggestivt, den slår an direkt, säger Marianne Backes.

Såhär såg hela annonsen ut.
Klicka här för att se den förstorad.

Jakob Lönndahl, docent i aerosolteknologi vid Lunds universitet, tycker att det är farligt att skriva en sådan sak.

– I värsta fall kan ju folk köpa en sådan apparat och tro att de kan umgås som vanligt med släkten, säger han.

Han är tveksam till att företaget verkligen har forskning som visar att just deras luftrenare fungerar på sars-cov-2, viruset som orsakar covid-19. Men även om luftrenaren kan rena luft från virus – de flesta luftrenare är utrustade med filter som kan ta bort virus och andra partiklar från den luft som passerar igenom den – så gäller det bara virus i den luft som går igenom luftrenaren. Står två personer bredvid varandra och pratar kan de sprida virus mellan sig ändå, eftersom luften mellan dem inte passerar luftrenaren. Det innebär att luftrenaren inte stoppar smittspridning mellan människor.

– De lovar alldeles för mycket, att man helt plötsligt ska kunna ta hem släkten om man bara har den här apparaten hemma. De kan omöjligen ha vetenskapligt belägg för att de ska funka, säger Jakob Lönndahl.

Han tror som Marianne Backes att om det hade funnits luftrenare som gjorde luften fri från coronavirus och stoppade smittspridningen hade de funnits på vartenda sjukhus och andra ställen där människor kan smittas.

– Då hade hela världen vetat om det, säger han.

På Novaerus framhärdar man i att teknologin fungerar.

– Jag förstår att det väcker frågor, men det här är ett kraftfullt hjälpmedel med en stark vetenskaplig grund som styrker teknikens förmåga att skydda mot virus. Vi tycker att de som är i riskgrupp ska använda sig av de hjälpmedel som finns för att reducera risken att bli smittade, säger Liliane Rothoff, vd på Novaerus.

Samtidigt säger hon att annonsen formulerades på ett mindre bra sätt och att det var olyckligt att skriva om att välkomna nära och kära i hemmet. Enligt Liliane Rothoff togs annonsen fram i oktober, då smittläget var annorlunda och hon menar att den handlar om virus i största allmänhet. De har heller inte upprepat den meningen i andra annonser efter det. I ett mejl till Råd & Rön för att förtydliga sin ståndpunkt skriver Liliane Rothoff att med den information de har nu skulle denna formulering aldrig användas i dag: ”Vi uppmanar ingen att ta emot nära och kära vid dagens tidpunkt då det går emot regeringens och myndigheters budskap.

Marianne Backes tycker att de skulle varit tydligare med vilka begränsningar luftrenaren har.

– Jag tycker att man får tänka till lite när man annonserar. Om det inte finns vetenskapliga bevis för att den verkligen skyddar får man väl skriva att den bara fungerar under vissa förutsättningar, säger hon. 

Inte tillåtet att använda corona för att sälja fiskolja

Konsumentverket kommenterar aldrig enskilda annonser eller marknadsföring, såvida de inte har ett tillsynsärende mot bolaget i fråga, och kan därför inte uttala sig om marknadsföringen i det här fallet. Men Konsumentombudsmannen har tidigare drivit ett fall mot influencern Katrin Zytomierska som försökt sälja fiskolja genom att hävda att den kan skydda mot corona. Där slog Patent- och marknadsdomstolen nyligen fast att det inte är tillåtet. Domstolen har varit mycket skarp när den har påpekat att människors rädsla för coronaviruset och risken att bli sjuk i covid-19 påverkar hur man kan uppfatta ett reklaminlägg.