Hoppa till innehållet

Därför får du pyttepryl i jättepaket

Utsläppen från transportsektorn måste minska radikalt för att Sverige ska leva upp till Parisavtalet. Så varför envisas företag med att packa produkter i så rymliga förpackningar att stora mängder luft forslas runt varje dag?

Publicerad

Webbshoppingen ökar kraftigt och Postnord har fått investera i nya bilar för att kunna möta behovet. Men enligt företaget är minst en tredjedel i e-handelns förpackningar luft.

En liten hudkräm i glansig förpackning har packats i en låda stor nog för ett par rejäla kängor. Två nycklar, som hade kunnat packats i ett vadderat kuvert och lagts i brevlådan, levereras i en låda som lätt hade kunna rymma ett par mjölkpaket. En rabattkupong får en helt egen kartong att fladdra runt i.

När Råd & Rön frågar er läsare efter bilder på inköp som levererats i onödigt stora förpackningar är gensvaret lika stort som volymen i kartongerna. Det märks att det här är något som retar många. ”Det är vansinnigt dumt!!!! En del grejer hade kunnat läggas i ett kuvert och stoppas i brevinkastet, men icke, ett litet paket som måste hämtas blir det!”, skriver till exempel Gunhild Kullenberg.

Förra året ökade e-handeln med rekordsiffran 40 procent. Postnord har fått investera i både fler chaufförer och fler bilar för att möta behovet. Samtidigt uppskattar företaget att en tredjedel av innehållet i e-handelns förpackningar består av luft.
– Det här betyder att vi mitt i en klimatkris investerar för att transportera mer luft, säger Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på Postnord.

Hon säger att en tredjedel egentligen är lågt räknat. Bland de exempel som Råd & Röns läsare har skickat in är mängden luft ofta högre – hela 97 procent i ett exempel. Sofia Leffler Morberg har själv erfarenhet av problemet.
– Jag köpte ett par nya tennisskor som visade sig komma från Tyskland. De kom i en låda stor som sex skokartonger, säger hon.

Sofia Leffler Moberg.

De experter Råd & Rön har pratat med för den här artikeln har alla varit med om liknande och alla blir lika irriterade. Men samtidigt är det ingen som vet exakt hur stort problemet är och vad som kan göras åt det. Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges klimatutsläpp och målet är att utsläppen ska minska med 70 procent fram till 2030.

Postnord har ett eget klimatmål att bli fossilfria samma år och som ett steg på vägen har de lanserat initiativet Förpackningsresan. Här ingår både förpackningsföretag och forskare på Chalmers tekniska högskola, som nyligen inledde ett forskningsprojekt med syfte att analysera problemet med bland annat onödig luft och se över hur lösningar kan genomföras.

En av forskarna är Kajsa Hulthén som blev nyfiken att börja rota i varför det ser ut som det gör eftersom hon själv blir förbannad och frustrerad av situationen.
– Det värsta är de frigolitchipsfyllda kartongerna som man sedan ska försöka hälla i återvinningskärlen, det går inte. Och det har hänt att jag har cyklat till upphämtningsstället för att hämta ett paket med läppstift och mascara och så har förpackningen varit så stor att jag inte ens har kunnat ta med den på cykeln hem, säger hon.

Kajsa Hulthén och hennes kollegor har bara inlett studien, men ett grundproblem är att de produkter och förpackningar som säljs online ofta är designade för att vara tilltalande, ta plats och synas i butikshyllorna, inte för att hanteras maskinellt och hålla under en transport.

Kajsa Hulthén.

Sedan säljer vissa butiker allt från pennor till platt-tv, men har bara förpackningar i några få storlekar som ska fungera till alla produkter. I många butiker ska tusentals försändelser packas under en dag. Det ska gå snabbt, vara säkert och förpackningarna ska hålla genom hela systemet.
– Det är många delar som måste samverka. Systemet kan till exempel inte hantera för små brev, etiketterna är en viss storlek och måste få plats och förpackningarna ska klara fall. Det finns en stor komplexitet bakom som företagen kämpar med, som konsumenten inte ser, säger Kajsa Hultén.

Parisavtalet

Parisavtalet är ett internationellt klimatavtal som slöts vid klimatkon­ferensen i Paris 2015. Det slår fast att utsläpp av växthusgaser ska minska, att den globala temperaturökningen ska hållas väl under två grader och att man ska sträva efter att begränsa den till 1,5 grader.

Många företag har dock börjat arbeta för att komma runt detta. Det finns maskiner som tar bort den mesta delen av luften genom att komprimera eller skära ner emballaget, eller förvikningar i lådan som möjliggör att man kan anpassa höjden. Det finns även teknisk utrustning som konstruerar emballage som är mer precist anpassade till innehållet, för att minimera mängden onödig luft.
– Det finns olika lösningar, men luften försvinner inte helt och hållet. När det gäller maskinlösningar riktar sig dessa i huvudsak till större företag eftersom det då oftast handlar om betydande investeringar, säger Jonas Norberg på förpackningsföretaget DS Smith.

Ofta handlar det om ekonomi och vilka prioriteringar som görs. Om de som packar får betalt per paket ligger fokus inte på att välja den bästa förpackningen, utan på den som det är snabbast att packa i.

Jonas Norberg.

Henrik Pålsson är professor i förpackningslogistik på Lunds tekniska högskola och han leder en studie där man försöker ta reda på hur omfattande problemet med luft i förpackningar är. Han säger att stora företag som Amazon, som skickar tio miljarder förpackningar per år, arbetar med att reducera mängden material med avancerad teknologi, men att för de flesta företag har detta kanske inte varit en prioritering.
– Många har troligtvis fokuserat mer på att skaffa sig marknadsandelar än att vara effektiva i sin distribution, säger Henrik Pålsson.

Henrik Pålsson.

Och även om stora förpackningar retar upp konsumenter har vi också varit med och skapat problemet. Företag månar om kundupplevelsen
– det ska vara härligt att packa upp kartongen med inköpet. Om innerkartongen är förstörd kan konsumenten vilja reklamera hela produkten.

– Man pratar om ”the unboxing experience”, i till exempel klädbranschen ska det vara fluffigt papper och fin kartong. I andra branscher läggs en produkt i en fin kartong som sedan läggs i ett yttre, skyddande emballage, säger Sofia Leffler Morberg.

Men en god kundupplevelse kan också vara att slippa bli arg över miljöovänligt förpackade varor och att slippa gå till återvinningen en extra gång. Som konsument är det svårt att påverka hur företagen packar varorna, förutom att försöka köpa flera saker på samma gång eller att klaga direkt till företaget. Vissa konsumenter satsar också på och göra det skämmigt att skicka allt för luftiga paket genom att dela bilder i sociala medier.

Sofia Leffler Morberg tror att företagen är medvetna om att det kan uppfattas som tondövt att skicka en stor kartong för en liten sak. Hon utesluter heller inte att det kan bli dyrare att skicka runt onödigt stora paket.
– Vi måste komma till ett läge där luften inte är fri. Det kan inte vara gratis att skicka runt luft, säger hon.