Hoppa till innehållet

Luftiga kartonger: Läsarnas värsta exempel

Kartonger som bara innehåller ett brev och nycklar i enorma lådor - här är läsarnas värsta luftpaket.

Publicerad
Uppdaterad

Sex stora lådor för sex små burkar

Läsaren Sandra Birgersson beställde barnmat från Apotea, men när hon fick leveransen blev hon minst sagt förvånad. ”I dag fick jag sex paket innehållandes en klämmis/burkmat per låda. Lite överdrivet kan tyckas ...”, skriver hon i sitt mejl.


När vi kontaktar Apoteas vd Pär Svärdson för att fråga varför det ser ut så här svarar han att de på grund av problem med leveransen från leverantören skickade ut produkterna allt eftersom de kom in i lager. Systemet hade då redan valt en låda som passade för hela ordern och eftersom den packas automatiskt blev det en lika stor låda för varje delleverans: ”Ett tekniskt missöde som, även om det är extremt ovanligt att det händer, håller på att åtgärdas just nu”, skriver han.

Brev i egen låda

Jag fick en leverans av kattmat från Arken Zoo. Den lilla lådan innehöll bara en lapp som tack för ett bidrag på 25 kronor till djurambulansen. Det kunde ju bifogats i den stora lådan med kattmaten. 
/Jan Kjellsson

Svar: Sarah Frelin Ekvall, marknadschef på Arken Zoo, skriver att hon håller med om att det ser märkligt ut, men att det handlade om ett systemfel där fel mått var inlagda. Detta åtgärdades snabbt, men under dagens högtryck av kampanjleveranser hann det slinka ut innan det kunde stoppas.

Synnerligen luftigt

Ett synnerligen luftigt packat paket, som innehöll enbart de två termometrarna. 
/Louis

Svar: Eleonor Eriksson, kommunikatör på Jula, skriver att en förpackning har flera syften. Det kan till exempel vara att skydda en vara, att förbättra exponeringen av varan, att bära information eller att bygga ett varumärke. Vidare skriver hon att de arbetar för att bli klimatneutrala och att förpackningar är en del av det arbetet.

Stor kartong och litet innehåll

Jag mottog den här boken, cirka en centimeter tjock, och två små plastsaker i en jättekartong från Stor & Liten. Resten av lådan var fylld med luftfyllda plastpåsar (jättemånga). Vi beställde utlämning med morgonbud, samtransport (mer miljövänligt) och coronaanpassat, då vi inte ville uppsöka utlämningsställe.
/Birgitta Wickert

Svar: Thomas Furuskog, vd på Stor & Liten, säger att företaget jobbar på att minska sin miljöpåverkan. De har bland annat investerat i infrastruktur som ska hjälpa dem att minimera onödig luft, med en dator som mäter den högsta artikeln i lådan och sedan viker in kanterna. I det här fallet har varorna packats i fel kartong, vilket sannolikt har skett genom ett mänskligt fel. Då emballaget har varit fel har även fraktsättet varubrev satts ur spel. Deras system har identifierat artiklar som lagom stora för ett varubrev.

Otroligt att burkarna inte kan skickas i påse

En liten medicinburk av plast, drygt sex centimeter hög, kom i den här förpackningen från Apoteket.se. Jag skrev till Apoteket och undrade varför man inte lägger små medicinförpackningar i en påse eller ett kuvert. Jag fick till svar att de "fått så mycket problem med trasiga förpackningar” att de slutade med det. Låter otroligt att små plastburkar eller blisterförpackningar inte skulle klara påsförpackning. Viktigt med så lite förpackningsmaterial både ur miljösynpunkt och att vi som beställer hem varor online nu i coronatider får hem medicinerna i postlådan.
/Åsa Hagman

Svar: Beatrice Backman, presssekreterare på Apoteket, säger att de alltid eftersträvar att paketet ska gå ner i brevlådan, men att det inte alltid är möjligt. En viktig anledning till varför just läkemedel inte skickas i plastpåse är för att de skyddas bättre i en kartong, exempelvis mot kross i transporterna.

Smidigare om salvan kommer i brevlådan

Vad bra att ni tar upp detta! Apoteksvaror levereras oftast i alldeles för stora kartonger. Jag misstänker att de bara har ett par storlekar och inte kan tänka sig använda varupåse eller kuvert. En mindre förpackning gör att tabletter eller salva kan lämnas direkt i brevlådan och det blir smidigare för mig. Fotot är på kartongen som min 15 milliliters ögonkräm kom i. Den har ju redan en skyddande kartong och hade kunnat skickas i ett kuvert. 
/Carin Harriman

Svar: Lina Äse, chef för logistik och farmaci på Apotek Hjärtats e-apotek, svarar att de har rutiner för att allt ska packas i minsta möjliga emballage. De har även en automatiserad packprocess som anpassar emballagets storlek, så att kartongen viks så tätt som möjligt runt produkten. En anledning till att de kan ha frångått rutinerna i det här fallet kan vara att kunden har valt leveranssättet vanligt brev, som packas manuellt.

Apoteksvaror på luftig färd

Så här luftigt kom mina prylar från Apotea. 
/Maria Hammarling

Svar: Pär Svärdson, vd på Apotea, skriver att de inte ska skicka stora förpackningar, men att de inte kan skicka vadderade kuvert eftersom tabletter i blisterförpackningar ploppar ut då. De väljer minsta möjliga låda, som de sedan viker ner så långt det går så att det blir så platt som möjligt. Men om en produkt är lång går den inte ner i den minsta lådan och det kan även bli andra fel i processen, om fel mått är inlagda till exempel.

– Jag förstår verkligen och blir också irriterad när jag får för stora lådor. Att frakta luft är ingen bra idé för miljön och kunden blir arg, med all rätt. Dessutom får vi betala mer för att skicka en stor låda, säger han.

Varför inte ett vadderat kuvert?

Exempel 1: Tuben som är 19 x 4,5 x 4,5 centimeter skickades i en kartong som mäter 30 x 20 x 19 centimeter. Det är knappast att ta miljöansvar att fylla lastbilar med luft och på det sättet bidra till ökade utsläpp.

Exempel 2: Jag är glad för snabb service, men en så stor kartong för en så liten vara är inte bra för miljön. Varför inte ett vadderat kuvert som kan läggas i brevlådan? 
/Åsa Hyberg

Svar: Åsa Hybergs första exempel kommer från Cervera. Hans Redig Bolin, ekonomichef på Cervera, svarar att vadderat kuvert i olika storlekar är ett av företagets standardformat. Att det inte nyttjades denna gång kan vara en temporär brist vid en packstation eller den mänskliga faktorn. Han berättar att Cervera sedan en tid tillbaka har e-handelsförpackningar som ett prioriterat områd. De har sett över mer hållbara alternativ inom emballering och lastsäkring och tagit fram fler storlekar av emballage. Andra exemplet kommer från Widforss. Filip Karlander, vd på Widforss, säger att de tar till sig av kritiken och att just det här fallet uppmärksammades tidigt och att de sedan dess har arbetat på att minimera den här typen av misstag.

Två nycklar

Vad sägs om två nycklar i den här? Kanon att ni tar upp detta. 
/Christer