Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Får jag ersättning om nya tältet pajar?

Vad är det som gäller vid covidsmitta och kan du få ersättning för förstörd vandring om tältet går sönder? Vi förklarar dina rättigheter inför resan.

Publicerad

Kan jag begära ersättning för förstörd semester om tältet går sönder under vandringen?

"Vi har bokat semesterresa till Alperna i juli. Nu känner jag mig orolig för alla nya coronamutationer. Kan vi få pengarna tillbaka om vi inte törs åka?"

SVAR. Oavsett om du har bokat en resa med eller utan avbokningsskydd är inte oro ett skäl för att få avboka utan kostnad. Det gäller både för paketresor och reguljärresor. Har du bokat en paketresa och UD avråder från att resa till semestermålet har du däremot rätt att avboka utan kostnad och få tillbaka vad du har betalt.

 

 "Mitt nyinköpta tält verkar lite rangligt och jag ska fjällvandra i tre veckor. Kan jag begära ersättning för förstörd semester om det går sönder under vandringen?"

SVAR. Ja, om tältet är marknadsfört som ett fjälltält och visar sig inte klara fjällvindarna låter det som om tältet inte är ämnat för sitt ändamål. Det räknas som ett ursprungligt fel. Då har du rätt att få tältet lagat, utbytt eller häva köpet, och dessutom rätt till ersättning för ekonomisk skada. Till sådan kan förlorad semester räknas.

 

 "Vad händer om jag eller någon i familjen är sjuk i covid när vår paketresa börjar?"

SVAR. Om du har ett avbokningsskydd, det kan vara genom hemförsäkring, reseförsäkring eller kreditkortet du har betalat med, har du rätt att avboka vid akut sjukdom före avresa. Du brukar oftast behöva ett läkarintyg som styrker att ni inte kan åka på grund av sjukdom. Det enda du då behöver betala är kostnaden för försäkringen. Oftast gäller avbokningsskyddet bara för dig och närstående person som du delar hushåll med, men kan också gälla andra medresenärer. Kolla i villkoren vilka försäkringen omfattar och vilka villkor som gäller.

 

 "Det är skakigt i resebranschen just nu och jag är orolig att min tilltänkta researrangör ska gå i konkurs. Vilket betalningsmedel ger mig mest skydd vid förskottsbetalning?"

SVAR. Då är det bäst att betala med ett kreditkort, alltså ett kort där du betalar i efterhand och inte ett där pengarna dras från ditt konto direkt. Du har enligt konsumentkreditlagen då rätt att ställa samma krav på kreditgivaren som på din avtalspart, om resan inte blir av.

 

 "Vi bokade en stuga via internet och betalade en anmälningsavgift direkt. Jag blev inte upplyst om att bokningen var bindande. Nu har vi blivit tvungna att boka av eftersom min fru brutit benet, men vi får inte tillbaka anmälningsavgiften. Får de göra så?"

SVAR. Ja, det får de. Huvudregeln är att köp är bindande oavsett om du har fått information om det eller inte. Du kan avboka innan du har utnyttjat stugan, men då får du räkna med att det kostar. Hur mycket beror på hur långt före du avbokar och på uthyrarens villkor. Att man inte får tillbaka anmälningsavgiften torde vara vanligt. Och även om det inte står i villkoren har företaget rätt att behålla anmälningsgiften om de kan visa att de har haft motsvarande kostnader på grund av din avbokning.

 

 "Jag är ute efter en riktigt skön och vattentät skaljacka, men en vän säger att alla innehåller giftiga ämnen. Stämmer det?"

SVAR. Nej, det stämmer inte. Många vattenavvisande skaljackor innehåller visserligen ämnet flourkarboner som i höga halter kan påverka både immunförsvar och reproduktionsförmåga. Flourkarboner bryts dessutom inte ner i naturen. I vårt test av skaljackor fann vi dock flera jackor som var vattentäta utan att innehålla det skadliga ämnet.