Hoppa till innehållet

Kurs på djupt vatten

Det är kul med kurs – men inte om man vid kursens slut knappt har lärt sig något. Och då kan det vara svårt att få någon rättelse.

Publicerad

Nästan en miljon svenskar gick förra året på någon av de 279 100 kurser som hålls runt om i landet. Kurserna kan kosta åtskilligt, ofta flera tusentals kronor, för att inte tala om den tid som kursdeltagaren lägger ner på kursarbetet. Men är man missnöjd med en kurs kan det som konsument svårt att få rätt, i alla fall om det handlar om kursens kvalitet.

Birgitta Möller är missnöjd med den simkurs, anordnad av den lokala simklubben utanför Lund, som hennes åttaåriga dotter Helena gick i våras.

– De levererade inte vad de enligt informationen på hemsidan sa att de skulle göra, och barnen tränades inte på det sätt som de enligt huvudtränaren skulle, säger Birgitta Möller. Tränare för kursen var tre ungdomar som också simtränade för klubben, två killar och en tjej.

– Tjejen var ambitiös och gjorde sitt jobb, men killarna pratade bara med varandra, de tittade knappt på barnen. Ingen av tränarna var med barnen i vattnet utan stod bara på kanten och visade. Så här var det vid varje träningstillfälle, hela terminen, säger Birgitta Möller.

Lärde sig inget

Resultatet av detta var enligt Birgitta Möller att barnen inte lärde sig något, och Helena började tröttna på simningen.

Två gånger kontaktade Birgitta Möller simskolans huvudtränare, och efter andra brevet fick hon gehör för sina klagomål.

– Men vid det laget var det knappt tre veckor kvar på terminen, säger Birgitta Möller.

Hon undrar nu vad hon som konsument kan göra när hon har utnyttjat de flesta av kurstillfällena och trots upprepade klagomål under kursens gång inte är nöjd.

Maria Wiezell, konsumentvägledare på KonsumentCentrum i Stockholm, råder henne att först och främst vända sig till organisatören för kompensation.

– Se om den kan rätta till felet, kanske genom att erbjuda några extra kurstillfällen med bättre kvalitet, säger Maria Wiezell.

Att utnyttja sin konsumenträtt när det gäller kurser är dock inte lätt. Svårast är det om man har klagomål på kursens innehåll, som till exempel att lärarna är dåliga och att man inte har lärt sig något.

– Det är så svårt att påvisa. Oftast har ju organisatören inte utlovat ett visst tempo, säger Maria Wiezell.

Hennes råd till den som funderar på att anmäla sig till en kurs är att läsa igenom kursens utformning ordentligt.

– Om kursen lovar väldigt lite är det också väldigt lite som man kan klaga på om man blir missnöjd, säger hon.

Ingen att klaga hos

Problemet är att även om man som konsument tycker att man har sakliga argument för sina klagomål finns det ingen instans att vända sig till för att få rätt. Allmänna reklamationsnämnden behandlar inte fall som handlar om kursers innehåll eller kvalitet. De tar bara upp fall som gäller avtal och villkor för kurser, till exempel om någon vill avboka av någon anledning men nekas att få pengarna tillbaka, eller att man blivit lovad 20 kurstimmar men bara fått 15.

Att man som konsument är missnöjd med vad man fått lära sig på kursen räcker inte som argument hos ARN.

– Förmodligen skulle vi avvisa ett sådant fall, även om vi måste se anmälan för att kunna avgöra, säger Ingemar Carlsson, beredningsjurist på ARN.

Då återstår det för konsumenten att vända sig till tingsrätten, men man riskerar då att få betala rättegångskostnaderna om man förlorar fallet.

Fotnot. Simklubben har erbjudit Birgitta Möller en rabatt på simkursen nästa termin som plåster på såren.

Missnöjd med kursen – så gör du:

  • Prata med kursorganisatören och ge dem en chans att rätta till felet.
  • Fråga din lokala konsumentvägledare om du är osäker på om du kan ta fallet vidare till ARN.
  • Tingsrätten är sista instans om inget annat fungerar.

Text: Annika Berge