Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Nu satsar handeln på digitala kvitton

80 procent av alla betalningar sker digitalt. Ändå avslutas i stort sett varje transaktion med att kunden får ett papperskvitto i ­handen.
Detta vill handeln nu ändra på.

Kvinna tittar på långt kvitto och sin mobiltelefon

Kvittot i mobilen i stället för på papper. Det hoppas handeln snart ska bli verklighet.

I Sverige skrivs det varje år ut 1,7 miljarder papperskvitton – en mängd papper som motsvarar ­ungefär 60 000 träd. Förutom resursslöseriet finns det problem med att texten bleknar snabbt, vilket gör kvittot verkningslöst. Dessutom skräpar kvittot skräpar ner och är lätt att tappa bort. Men trots att vi har kunnat swisha varandra i ett halvt decennium, kan deklarera med ett textmeddelande och att pappers­pengarna är på väg bort, har det inte tagits fram någon generell digital lösning för just kvittot.
– Digitala kvitton har funnits med på handelns it-att-göra-lista länge. Men de genererar inte några intäkter och kräver en stor omställning. Det måste ­finnas något som driver, men det har inte funnits, säger Bengt Nilervall, ­betalansvarig på Svensk Handel.

Redan 2012 visade en Sifounder­sökning att hälften av svenskarna skulle vilja ha digitala kvitton. Men enbart kundernas efterfrågan har alltså inte tvingat fram en lösning.

Det senaste året har dock något börja hända. Just nu driver Axfood ett ­pilotprojekt där före­taget testar digitala kvitton. Projektet ska ­utvärderas under året och till sommaren ska den som handlar i Axfoods butiker kunna välja digitalt kvitto.

En av dem som är med och testar är Axfoods presschef Claes Salomonsson.
– Jag tycker att det är toppen, av flera skäl. Härom dagen handlade jag i min lokala butik, och när kassörskan förstod att jag skulle få digitalt kvitto blev hon så glad. Hon sitter ju och frågar om kunden vill ha kvitto hela dagarna, och i 80 procent av fallen hamnar det direkt i ­papperskorgen. På sikt slipper hon ju allt detta. Ur miljösynpunkt är det också bra. Jag ser bara fördelar med detta, säger han.

Kvittona sparas i Axfoods app, och kan öppnas direkt efter köp så att man kan kontrollera att allt blev rätt. Det här innebär dock att kvittona bara är tillgängliga för dem som har Axfoods kundkort. Andra butiker har liknande lösningar som gör det möjligt för kortkunder att spara sina kvitton digitalt. Men för konsumenten vore det bra med en lösning där alla kvitton samlas på ett och samma ställe.
– För att butikerna ska kunna erbjuda digitala kvitton måste de bygga om sina kassasystem, och kvittona måste även kunna läsas av alla andra system. Därför har branschen tvekat – de har inte velat riskera att låsa in sig i system som senare inte fungerar, säger Bengt Nilervall.

Handeln har nu bildat en arbetsgrupp som ska ta fram en gemensam standard för digitala kvitton. Bengt Nilervall tror att den kommer att vara klar till sommaren och att digitala kvitton kommer att vara en verklighet inom kort.
– Det är en helt annan diskussion och ett annat intresse kring digitala kvitton i dag. ­Butikerna vill vara moderna, det finns ett ­hållbarhetstänk och kunderna kräver det, säger han.

Det säger lagen

En säljare är skyldig att vid varje försäljningstillfälle erbjuda kunden ett kassa­kvitto – i pappersform eller elektroniskt. Företag med försäljning som inte överstiger fyra prisbasbelopp per år, vilket 2018 innebär 182 000 kronor, omfattas inte av lagen.