Hoppa till innehållet

Orimliga tidskrav vid inkasso

Lisa Andersson fick två inkassokrav på kort tid – båda med väldigt kort tid till sista inbetalningsdag. Hon misstänker att det är något som inkassoföretagen har satt i system.

Publicerad

Lisa Andersson hade missat att betala en faktura, och fick ett inkassokrav. Hon reagerade på att hon fick så lite tid att betala – bara några dagar, trots att det stod att fakturan var utskriven drygt en vecka tidigare.

Knappt en månad senare hände samma sak igen. Inkassokravet som kom då var utskrivet den 2 juni, Lisa Andersson fick räkningen den 9:e och den skulle vara betald den 12:e.
– Det känns som att de har satt det i system, att de gör det för att finansiera sin verksamhet. Man måste ju betala 180 kronor i extra avgift också, säger Lisa Andersson.

Hon ringde upp inkassoföretaget, som sa att anledningen till att det tog så lång tid för henne att få brevet var att det var fel på postgången.
– Det är ju himla märkligt, med tanke på att jag får all annan post följande dag, säger hon.

Det är ett oschyst sätt att behandla kunder som har hamnat i ekonomiskt trångmål, tycker Lisa Andersson.
– Från min sida var det rent slarv att jag inte betalade, men om man har det jobbigt ekonomiskt kanske man inte sprättar brevet samma dag, och då hinner man inte betala. Det är att slå på någon som redan ligger.

 

Inkassoavgift

Till inkassokravet ­kommer den lagstadgade inkassoavgiften på 180 kronor. Ofta finns även krav på ­dröjsmålsränta.

 

Lisa Andersson är inte ensam om att få inkasso­krav med kort datum. Andra läsare vittnar om liknande problem.
– Jag fick kravet i slutet av en vecka, och pengarna skulle sedan vara inne på måndagen. När jag ringde upp dem och sa att det var omöjligt var det inget problem att förlänga tiden. Men då krävs det att man ringer, säger en läsare.

Enligt god inkassosed bör betalningsfristen vara minst åtta dagar från utskriftsdatum, och detta under förutsättning att den skickas ut samma dag och med A-post.
– Syftet är att gäldenären bör ha fyra arbetsdagar på sig att betala den, säger Camilla Sparr, jurist på Datainspektionen.

Hon uppmanar konsumenter som får inkasso­krav med kort datum att höra av sig till Data­inspektionen som är tillsynsmyndighet.
– Får vi in flera klagomål rörande samma företag kan man misstänka att de har någon brist i sina rutiner, och då kan det finnas anledning för oss att granska bolaget närmare, säger Camilla Sparr.

På Datainspektionen har man dock inte fått någon större mängd klagomål om detta.

Ett av inkassoföretagen som Lisa Andersson har blivit kontaktad av är Segoria, betaltjänsten Klarnas företag. Klarna har tidigare fått kritik från kunder som säger att de har fått påminnelsefaktura – med förseningsavgift – utan att ha fått ursprungsfakturan. Konsumentverket inledde då en dialog med företaget, som förklarade sig med att de hade datorproblem. Efter det har Konsumentverket inte hört mer om just denna problematik.

Segoria skriver i ett mejl till Råd & Rön att de noggrant följer Datainspektionens direktiv om åtta dagars tidsfrist för inkassokrav. Vidare skriver de att i regel flyttas förfallodatumet fram om det skulle efterfrågas från kunden.

Namnet Lisa Andersson är fingerat.

 

 

Detta innebär inkasso

  • Inkasso är ett hot om åtgärd från den som lånat ut pengar (borgenären) till den som är skyldig pengar (gäldenären).
  • Skulle gäldenären vägra betala kan utlånare vända sig till exempelvis Krono­fogden för att driva in sin skuld.
  • Om du får ett inkassokrav som inte stämmer ska du bestrida det. Inkassobolaget har då ingen rätt att driva in pengarna, utan måste välja mellan att avskriva skulden eller låta en domstol avgöra målet.
  • Vill du klaga på ett inkassokrav ska du vända dig till Data­inspektionen, som är tillsynsmyndighet.