Hoppa till innehållet

SAS får bakläxa för oskäliga biljettvillkor

Allmänna reklamationsnämnden anser att flygbolaget SAS villkor för så kallad no show, när bara en av flera köpta flygsträckor ­utnyttjas, är oskäliga. Nämnden rekommenderar att företaget ­ersätter en resenär med 19 000 kronor.

Publicerad

På väg hem från Tokyo till Stockholm nekades konsumenten att stiga ombord på planet eftersom den bokade flygbiljetten till Japan inte hade utnyttjats. Enligt SAS villkor måste nämligen utresan på en tur- och returbiljett användas för att biljetten för återresan ska vara giltig. Eftersom resenären redan var på flygplatsen, och resten av resesällskapet fick gå ombord, kände hen sig tvingad att betala över 19 000 kronor för en ny hemresa.

Efter resan begärde resenären att få de pengarna tillbaka av SAS. Men bolaget menade att de följt sina villkor och ville inte betala tillbaka. Nu har ärendet tagits upp av Allmänna reklamationsnämnden, Arn, som ger konsumenten rätt.
– Villkor av det här slaget är vanliga, men har underkänts av domstolar i bland annat Österrike och Tyskland. Vi har kommit fram till att vill­koret i just det här ärendet var oskäligt, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för Arn.

Arn tycker att flygbolaget inte gett tillräcklig information om villkoret och att resenären inte haft anledning att tro att det funnits. Arn konsta­terar också att det kan få stor ekonomisk konsekvens för resenären.

SAS har inte hunnit ta del av Arns beslut. Men juristen Ola Sundh, som hanterat ärendet på flygbolaget, säger att de ska betala.
– Säger Arn att vi ska betala så gör vi det. Man kan ha olika tolkningar, men vi följer alltid Arns beslut, säger han.

Nämnden var inte enig. Två av rese­branschens representanter i nämnden ville ge flyg­bolaget rätt.