Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Sia Glass skrotar palmoljan

Glasstillverkaren Sia Glass glassar ska vara helt fria från palmolja innan året är slut. Det lovar företagets vd.

Stefan Carlsson är vd på Sia Glass.

I senaste numret av Råd & Rön (nr 6, 2019) listade vi glassar som innehåller palmolja. Publiceringen väckte ilska bland många konsumenter och ledde bland annat till att över 10 000 personer skrev under en namninsamling riktad till en av de stora glassproducenterna. Till glädje för dem som inte vill ha palmolja i sin glass ser listan nu ut att bli kortare.

– Vi tog beslut 2017 att vi under 2018 skulle vara helt fria från palmolja. Det lyckades inte riktigt, utan vi har en sju–åtta artiklar som vi inte lyckats få palmoljefria, säger företagets vd Stefan Carlsson.
Han lovar dock att företaget ska lyckas med sin ambition före den sista december i år, även om det kräver att vissa produkter stryks när man inte lyckats hitta en ersättning för palmoljan. Stefan Carlsson uppskattar att det handlar om ungefär fem produkter som kommer att försvinna ur sortimentet på grund av att leverantörer av vissa ingredienser inte har alternativ till palmolja. Det handlar till exempel om digestivekexbitar, som företaget köper in till vissa av sina produkter.

I några av företagets glassar ingår det i dag ingen palmolja, även om det står på förpackningen.
– Vi har haft en del förpackningsemballage som det står tryckt palmolja på och vi har valt att använda det emballaget även om produkten inte innehåller palmolja eftersom vi ur hållbarhetssynpunkt inte tycker att det är så smart att slänga en massa förpackningsmaterial, säger Stefan Carlsson.

Ett exempel där palmoljan har plockats bort är glassbåtarna. Där har det tidigare funnits palmolja i chokladen som glassen doppas i.
– Det har varit en utmaning att ersätta palm­oljan med en annan olja som har samma
egenskaper, säger Stefan Carlsson.

I de flesta fall har företaget ersatt palmoljan med sheaolja eller rapsolja. Totalt uppskattar Stefan Carlsson att palmoljan har tagits bort ur mellan 30 och 40 produkter.
– Det var inte ett lätt beslut att ta att sluta med palmolja, men vi tycker att det är rätt att sluta använda den med tanke på skövlingarna av regnskogen, säger Stefan Carlsson.

Konkurrenten Triumfglass har inte tagit något liknande beslut med slutdatum för palmolja. Enligt marknadschefen Felix Müntzing ­använder företaget väldigt lite vegetabiliska oljor eftersom glassen de tillverkar baseras på grädde och mjölk. Men det finns palmolja i till exempel våfflor, strössel och choklad som ingår i vissa av företagets produkter.
– Vi har en tydlig linje där vi köper segregerad palmolja för att säkerställa en hållbar odling. Samtidigt jobbar vi med att minska användningen av palmolja och går igenom alla våra ingredienser och letar efter mer hållbara alternativ, säger Felix Müntzing.

Unilever, som står bakom varumärket GB Glace, använder inte heller palmolja i själva glassen utan i till exempel chokladsås, chokladöverdrag, kolabitar, kakbitar och choklad. Det skriver Maria Stareborn, kommunikationsdirektör på Unilever Nordic, i ett mejl till Råd & Rön. Enligt henne är det åtta av GB:s glassar som innehåller palmolja. GB Sandwich, som fanns med på vår lista i förra numret, ska inte längre innehålla palmolja då den ersatts av kokosolja.