Hoppa till innehållet

Mäklaren missade ny spekulant

Beslut i Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd. 

Publicerad

FRN Det var dags för Gustav att sälja lägenheten och flytta in hos Lisa. Han anlitade en mäklare som la ut lägenheten på sin hemsida under ”kommande försäljning”. Någon brådska för Gustav var det inte, viktigast var att få ett bra pris. Mäklaren ordnade två visningar med en handfull spekulanter. En av dem gav ett bud på 2,5 miljoner, som mäklaren sa var ett bra bud. Hon pushade för spekulanten och sa att han var seriös. Då Gustav inte fick några fler bud, sa han ja. Först samma dag som han skulle skriva på kontraktet fick han veta att det fanns en till spekulant. Denne hade förgäves försökt få till en visning av mäklaren. Nu kändes det för sent att backa från kontrakts­skrivningen. Mäklaren hade gynnat den förste spekulanten och Gustav missat chansen att få ett högre pris. Han krävde att hon skulle betala 113 000 kronor i skadestånd och få nedsatt provision. Mäklaren sa nej, Gustav hade sagt sig vara nöjd redan med 2,4 miljoner.


Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd säger att mäklaren dröjde för länge med att tala om att det fanns en till spekulant. Det är inte säkert att priset skulle ha blivit högre om hon hade gjort det tidigare. Provisionen ska ändå sättas ner med 15 000 kronor.

 

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här