Hoppa till innehållet
Läs mer Tv, projektor & bild

När smart-tv:n blir dum

Tv-tillverkarna hävdar att deras apparater blir allt smartare. Men appar och internetfunktioner i din tv kan helt plötsligt sluta att fungera. Då är risken stor att du hamnar mellan två stolar.

Publicerad

Dumburken är snart ett minne blott. Smart-tv:n med sina appar för filmuthyrning och andra tjänster kryper allt längre ner i prisklasserna. Internetfunktionerna blir ett allt viktigare försäljningsargument.

Men till skillnad mot tv:ns skärm och andra hårdvarukomponenter är tv:ns mjukvara inte huggen i sten. Den kan både förbättras och försämras under tidens gång. Det har ägare av Samsungs smart-tv-modeller fått erfara sedan i höstas.

Fram till dess kunde de använda populära SVT Play, där de flesta av SVT:s program finns att se, i tv:ns inbyggda webbläsare. Men när SVT Play gjorde en förändring i sitt videoformat fungerade tjänsten helt plötsligt inte. Många Samsung-ägare blev rejält arga och klagade genast högljutt på både Samsung och SVT i olika internetforum och i mejl till Råd & Rön.

Säljaren ansvarig

Men ett tv-köp innebär att konsumenten sluter avtal med butiken, inte tv-tillverkaren. Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket, konstaterar att det som avtalats vid köpet ska uppfyllas.

– Har säljaren sagt att en tjänst finns i tv:n eller om det har framgått i varans allmänna marknadsföring, då ska den också fungera. Det är säljaren som ska uppfylla det avtalet.

Konsumentköplagen ger säljaren rätt att försöka laga en trasig vara. Men eftersom det ligger utanför en butiks kapacitet att programmera en ny webbläsare, är det inget alternativ i det här fallet.

Inte heller hjälper det att få en ny likadan tv, webbläsaren fungerar likadant i alla exemplar. Konsumenten kan då begära prisavdrag eller begära hävning av köpet med hänvisning att den saknade videotjänsten är ”av väsentlig betydelse”.

­– Prisavdragets eventuella storlek eller hävning är bedömningsfrågor som ARN får ta ställning till om konsumenten och säljaren inte kan komma överens, säger Magnus Karpe.

Kan säljaren hävda att konsumenten borde förstå att videotjänster inte finns för evigt?

– Nej, det är att lägga för stor börda på konsumenten att hon ska förstå hur sådana appar fungerar.

Om du däremot har köpt tv:n utan information om en viss videotjänst är det juridiska läget både annorlunda och osäkert. Du köper till exempel tv:n uteslutande för att den har bra bildkvalitet och upptäcker först efter köpet att den har videotjänster och appar som du vill använda. Slutar då en tjänst att fungera kan du inte hävda att säljaren brustit i sitt avtal med dig.

– Det är en annan situation som är väldigt svårbedömd. Det är inte ett ursprungligt fel på varan utan funktionaliteten har ändrats efter köpet. Innebär utveckling hos tredje part ett fel enligt konsumentköplagen? Jag tror ingen kan ge ett definitivt svar på det, säger Magnus Karpe.

Jobbar på lösning

Jenny Fisher-ToivoPå Samsung är man väl medvetna om problemet med SVT Play, säger företagets produktchef för tv, Jenny Fisher-Toivo.

– Vi jobbar stenhårt för att lösa problemet tillsammans med högkvarteret i Sydkorea och SVT. Men i nuläget kan vi inte säga om eller när en lösning kan vara på plats.

Har ni marknadsfört att SVT Play ska fungera i era tv-apparater?

– Nej, det har vi aldrig gjort. Vi har kommunicerat att våra smart-tv har webbläsare. Vi har aldrig aktivt marknadsfört att just SVT Play fungerar.

Just nu slår Samsung däremot på stora trumman för samarbetet med den nya videotjänsten HBO Nordic som ska finnas förinstallerad via en app i Samsungs nya smart-tv-modeller. HBO är USA:s mest kända kabel-tv-kanal.

Rent teoretiskt, hur kompenserar ni era kunder om HBO Nordic lägger ner sin tjänst om ett par år?

– Det kan jag inte svara på. Vi tror absolut att kanalen kommer att bli en stor succé. Om något mot förmodan skulle hända får vi lösa det då. I Smart Hub är det innehållsleverantören som äger appen och ansvarar för innehåll och tillgänglighet, precis som i Google Play och andra plattformar säger Jenny Fisher-Toivo.