Hoppa till innehållet
Bluffvarning Telefonbedrägeri

Hallå konsument utnyttjas i ny telefonbluff

Konsumentverket varnar för bedrägeri där uppringaren säger att hen är från upplysningstjänsten Hallå konsument.

Publicerad

Bedragaren vill lura dig att använda ditt bank-id. Foto: Shutterstock.

I början av året varnade vi för en bluff där bedragare ringer upp och använder Konsumentverkets och upplysningstjänsten Hallå konsuments namn för att försöka lura den som svarat att logga in med bank-id. Nu varnar verket för att den typen av bedrägeriförsök åter igen har blivit vanliga.

Enligt Konsumentverket är det både företagare och privatpersoner som blivit uppringda. Bedragaren eller bedragarna har antingen försökt lura mottagaren att det skett intrång på dennes bankkonto eller att någon försökt lura konsumenten med ett telefonabonnemang.

Bedragaren säger sedan att den som blivit uppringd ska logga in med sitt bank-id, något som Konsumentverket eller Hallå konsument aldrig ber om.

Råd & Röns bluffvarningar

Det här ett bedrägeri som vi på Råd & Rön har publicerat på vår lista över bluffvarningar. Där sammanställer vi aktuella bedrägeriförsök som du kan råka ut för. Bedrägeriförsöken sker ofta via e-post, telefon eller sms men kan också ske på andra sätt.

Vill du varna för ett bedrägeri som du utsatts för? Mejla oss på radron@radron.se. Bifoga gärna en skärmdump på bedrägeriet från din mobil eller dator.