Hoppa till innehållet
Bluffvarning Falsk e-post

Varning för bluff med Easypark

Ett mejl som ska se ut att komma från Easypark med information om en faktura som betalats två gånger är en bluff.

Publicerad

Så här ser meddelandet som en Råd & Rön-läsare tagit emot ut.

Försök till bedrägerier som inleds med löfte om återbetalning för en faktura som betalats två gånger har varit vanliga med till exempel telekombolags namn som lockbete. Den här gången är det i stället Easypark som används. I meddelandet som en Råd & Rön-läsare tagit emot står det att kundens senaste faktura betalats två gånger och att man ska klicka på en länk i meddelandet för att få tillbaka sina pengar.

Det finns flera saker i meddelandet som tyder på att det är en bluff. Till exempel så stämmer inte företagets logga, även om den påminner mycket om den riktiga. En annan sak som tyder på en bluff är att den som skickat meddelandet vill skapa stress hos mottagaren genom att sätta en kort tidsgräns för möjligheten att få utbetalningen.

Företaget säger att det är medveten om att bluffen förekommer och informerar på sin hemsida om vad man ska vara vaksam på för att känna igen ett bluffmeddelande.

Råd & Röns bluffvarningar

Det här ett bedrägeri som vi på Råd & Rön har publicerat på vår lista över bluffvarningar. Där sammanställer vi aktuella bedrägeriförsök som du kan råka ut för. Bedrägeriförsöken sker ofta via e-post, telefon eller sms men kan också ske på andra sätt.

Vill du varna för ett bedrägeri som du utsatts för? Mejla oss på radron@radron.se. Bifoga gärna en skärmdump på bedrägeriet från din mobil eller dator.