Hoppa till innehållet
Bluffvarning Falsk e-post

Varning för fakturabluff mot Tele2-kunder

I ett e-mejl som ska se ut att komma från Tele2:s kundtjänst uppmanas mottagaren att lämna personuppgifter via en länk för att få tillbaka pengar för en dubbelt betald faktura.

Publicerad

Så här ser texten i bluffbrevet som ska se ut att komma från Tele2 ut.

Det är inte bara Telias kunder som är mål för bluffmejl där mottagaren ska luras att klicka på en länk för att få tillbaka pengar för en faktura som ska ha betalats två gånger. Just nu cirkulerar ett e-mejl där kunder hos Tele2 ska lockas lämna ifrån sig uppgifter på samma sätt.

Brevet ska se ut att komma från operatörens kundtjänst och har rubriken ”lösa kundproblem”.  Men den som tittar lite mer noggrant ser att brevet är skickat från en adress som inte har med Tele2 att göra. Länken kunden uppmanas att klicka på leder till en webbsida under landsdomänen .tc som tillhör brittiska territoriet Turks- och Caicosöarna i Västindien och tillhör inte heller den svenska mobiloperatören.

Om du får brevet i din inkorg är det bästa att kasta det utan att klicka på någon av länkarna.

Råd & Röns bluffvarningar

Det här ett bedrägeri som vi på Råd & Rön har publicerat på vår lista över bluffvarningar. Där sammanställer vi aktuella bedrägeriförsök som du kan råka ut för. Bedrägeriförsöken sker ofta via e-post, telefon eller sms men kan också ske på andra sätt.

Vill du varna för ett bedrägeri som du utsatts för? Mejla oss på radron@radron.se. Bifoga gärna en skärmdump på bedrägeriet från din mobil eller dator.