Hoppa till innehållet
Bluffvarning Falsk e-post

Varning för ny hotellbluff med Booking.com

Meddelandet från ditt bokade hotell om nya bokningsregler är förmodligen en bluff.

Publicerad

Så här ser meddelandet ut som Råd & Rön-läsaren fick skickat till sig.

I november förra året rapporterade Råd & Rön och en lång rad andra medier om en bluff där en bedragare via hotellbokningssajten Booking.com kunde skicka ut falska meddelanden till den som bokat ett hotellrum.

I meddelandena frågade bedragaren bland annat efter nummer på gästens bankkort och andra uppgifter. Nu är samma typ av bluff aktuell igen. En Råd & Rön-läsare som bokat en hotellvistelse fick ett meddelande via sajten Booking.com där bedragaren med hänvisning till nya regler vill ha en bekräftelse av läsarens bankkort.

Råd & Rön har varit i kontakt med det aktuella hotellet som bekräftar att det rör sig om ett bedrägeriförsök och att hotellet den senaste veckan haft flera liknande fall. Eftersom meddelandena skickas via samma system som Booking.com använder för att kontakta sina gäster kan det vara svårt att upptäcka bluffen.

Rekommendationen, om du får ett liknande meddelande, är att ta kontakt direkt med hotellet via en annan kommunikationsväg än via Booking.com.

Råd & Röns bluffvarningar

Det här ett bedrägeri som vi på Råd & Rön har publicerat på vår lista över bluffvarningar. Där sammanställer vi aktuella bedrägeriförsök som du kan råka ut för. Bedrägeriförsöken sker ofta via e-post, telefon eller sms men kan också ske på andra sätt.

Vill du varna för ett bedrägeri som du utsatts för? Mejla oss på radron@radron.se. Bifoga gärna en skärmdump på bedrägeriet från din mobil eller dator.