Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Tvättmaskinen har krånglat hela tiden

Publicerad

I januari 2020 köpte jag en Miele tvättmaskin med Twindos, ett inbyggt doseringssystem för flytande tvättmedel. Systemet har krånglat sedan start. Varje gång en tvättmedelspatron byts ut kommer en text upp om att den är tom och inget tvättmedel matas in i maskinen. Tvättmaskinen är obrukbar i väntan på nästa reparatörsbesök, vilket brukar ta 3–4 veckor varje gång. Vad har jag för rätt som konsument?
/Per Stenklint

Svar: Om du har köpt en vara med ursprungligt fel har du enligt lagen rätt att få felet åtgärdat gratis, snabbt, och utan att det blir till besvär för dig. Mer än två åtgärdsförsök för samma fel ska du inte behöva stå ut med. I ditt fall låter det som om felet är av väsentlig betydelse och då har du nu rätt att kräva att de antingen byter ut maskinen mot en ny eller låter dig häva köpet och få pengarna tillbaka. Vid hävning kan företaget få göra ett visst nyttjandeavdrag för den tid du haft nytta av maskinen.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.