Skamlistan 2018 - årets mest anmälda företag
Oönskade abonnemang och falsk fordonsgaranti fortsätter att väcka ilska. Men det som ökar mest på listan är företag som tar betalt för tjänster som egentligen är gratis.
Skamlistan är vår årliga lista över de företag som flest har klagat på hos Konsumentverket. En av nykomlingarna på listan är Accord Alliance, som bland annat driver sajten Kyrkskatt.se. Här erbjuds du hjälp att gå ur Svenska kyrkan för det facila priset av 369 kronor. Men att gå ur är helt gratis om du kontaktar Svenska kyrkan direkt. Att ta betalt för gratistjänster är en företeelse som har ökat de senaste åren. På Skamlistan 2018 kvalar två sådana aktörer in – Trafikenheten.se, som tagit betalt för tjänster som Transportstyrelsen gör gratis, och tidigare nämnda Accord Alliance.
– När Hallå konsument drog i gång för tre år sedan fick vi inga frågor om detta, men sedan kom en adressändringstjänst som många hade problem med. Efter det har det fortsatt att ploppa upp aktörer som ger sken av att vara välkända företag, säger Gustav Sandgren på Hallå konsument, Konsumentverkets upplysningstjänst.
Att ta betalt för något som egentligen är gratis är inte olagligt. Problemet är att sajterna inte är tydliga med vad de är.
– De vilseleder konsumenten. Hela idén är att konsumenten ska tro att den har att göra med en myndighet och att tjänsterna kostar pengar, säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentombudsmannen, som försvarar konsumenternas intressen mot företag i domstol.
Så undviker du bluffmyndigheterna
- Om du söker på Google och första träffen är en annons är det inte en myndighet som ligger bakom den sajten.
- Om sidan inte heter .se, är det inte en myndighet.
- Är det inte en myndighet ska du läsa igenom villkoren väldigt noga. Ta reda på om en myndighet tillhandahåller samma sak gratis. Om det är så, tänk igenom noga om du är beredd att betala för tjänsten i alla fall.
Så gör du om du drabbats
- Åberopa din ångerrätt som är på 14 dagar.
- Om du har blivit lurad och har betalat med kreditkort kan du kontakta din bank och be dem att stoppa betalningen.
- Spärra kortet. Du vet inte vart dina kortuppgifter har tagit vägen.
Accord Alliance skriver i ett mejl att det framgår i villkoren att det är gratis att gå ur och att de tillhandahåller en utträdesblankett med kundens uppgifter förtryckta samt svarskuvert med rätt församlingsadress. De skriver själva: "Den största orsaken till att vi behöver ta ut en avgift är marknadsföringen där vi informerar om fördelarna med att gå ur Svenska kyrkan."
Kan de här sajterna faktiskt hjälpa konsumenterna?
– Nej, de finns bara för att luras. Det har domstolen slagit fast i de fall vi har drivit dit, säger Carolina Andersson.
Konsumentombudsmannen har hittills tagit två av sajterna till domstol och i båda fallen fått rätt. Trafikenheten.se stoppades och personen bakom Konsumentenheten.se förbjöds att fortsätta driva sajten eller liknande sajter.
– Han har sedan dess startat en ny sajt, Konsumentkassan.se. Så nu har vi ansökt om utdömande av vite, säger Carolina Andersson.
Kan ni inte göra mer för att stoppa en uppenbart bedräglig verksamhet?
– Vi har ingen möjlighet att släcka ner sajter, det har inte ens polisen. Men jag tycker inte att vi saknar verktyg, eftersom vi har möjlighet att gå på personerna bakom sajterna och se till att det blir utdömande av vite, säger Carolina Andersson.
Sedan Trafikenheten.se togs till domstol har sajten försvunnit. I stället har det dykt upp sajter som erbjuder snarlika tjänster.
Det värsta är, enligt Carolina Andersson, inte att du kan råka betala några hundralappar för något du kan göra gratis, utan att sajterna inte har någon säker betalningslösning.
– Personerna bakom sajterna har alla dina kortuppgifter och kan dra pengar från kontot vid ett senare tillfälle – det vet vi har skett. Vår rekommendation är att man spärrar kortet om man har råkat köpa något på någon av de här sidorna.
Här är värsta företagen
Svensk Fordonsgaranti
Företaget skickar ut brev till bilägare, där de uppmanas att förlänga bilens fabriksgaranti. Enligt Konsumentverket har erbjudandet inget med fabriksgaranti att göra. Många konsumenter har också trott att de har varit tvungna att betala för att inte riskera att stå utan skydd för dyra skador på bilen, vilket inte stämmer. Företaget var även förra året det mest anmälda och sammanlagt har Konsumentverket fått in över 860 anmälningar. Konsumentverket har nu stämt företaget och personen bakom, för att få hen att upphöra med sina marknadsföringsmetoder. Patent- och marknadsdomstolen har fattat ett så kallat så kallat interimistiskt beslut, som omedelbart förbjuder företaget att fortsätta med sin vilseledande marknadsföring. Ett interimistiskt beslut gäller tills målet avgjorts och dom faller.
Råd & Rön har kontaktat Svensk Fordonsgaranti, men inte fått svar.
Accord Alliance
Accord Alliance ligger bakom sajterna Kyrkskatt.se, Kyrkskatten.se, Skattamindre.se och Mindreskatt.se, som har skickat ut sms-reklam där de mot betalning erbjuder hjälp att gå ur Svenska Kyrkan. Utskicken har gjorts utan att mottagaren har samtyckt och utan någon tydlig information om vem som är avsändaren. Dessutom har det varit otydligt på sajten att tjänsten kostar. Accord Alliance har efter påtryckning från Konsumentverket slutat med sina sms-utskick. Verket anser dock att företaget fortfarande har bristande prisinformation samt bristfällig och felaktig information om ångerrätten, och har påtalat detta.
Accord Alliance skriver i ett mejl till Råd & Rön att de har avslutat sms-marknadsföringen, och de anser att det har skett organiserade massanmälningar mot dem.
U Security
Företaget anklagas för att ringa upp konsumenter och påstå att de ringer från MySecurity, Stöldskyddsföreningen eller annat företag som den uppringde är kund hos. Konsumenterna har fått information om att deras befintliga nyckelbrickor måste bytas ut, men i stället för nya brickor har de fått ett nytt abonnemang på nyckelbrickor från U security. Vissa anmälare säger sig även ha tackat nej till erbjudandet, men fått brickor ändå.
U Security svarar att de har utbildat sina säljare och är tydligare i kommunikationen med sina kunder. Företaget säger sig ha sett en kraftig minskning av antalet klagomål de senaste månaderna och när Råd & Rön kontrollerar uppgifterna i Konsumentverkets diarie stämmer det att antalet klagomål har gått ner.
Trafikenheten
Enligt Konsumentverket har tusentals konsumenter misstagit sajten Trafikenheten.se för Transportstyrelsens sajt och betalat för tjänster som i många fall är gratis. Konsumentverket stämde Trafikenheten, och Patent- och marknadsdomstolen gick på myndighetens linje och stoppade företagarens verksamhet med omedelbar verkan. Efter beslutet har webbplatsen försvunnit från nätet.
Motorgaranti
Företaget liknar Fordonsgaranti på det vis att de skickar ut ett erbjudande som ser ut som en faktura till bilägare, som har bilar där fabriksgarantin är på väg att gå ut. Erbjudandet påstås gälla en utökad garanti, men enligt Konsumentverket är det inte möjligt att förlänga fabriksgarantin på det viset. Dessutom innehåller utskicket enligt Konsumentverket felaktiga påståenden om att bilägarna riskerar att stå helt utan skydd om de inte tackar ja till erbjudandet. Företagets prisinformation är bristfällig.
Enligt Motorgaranti gäller anmälningarna ett första utskick de gjorde, men de ändrade sina villkor redan innan Konsumentverket skickade sitt första yttrande till dem. Företaget vill inte förknippas med Svensk Fordonsgaranti. Ärendet är numera avslutat hos Konsumentverket.
Viagogo
I våras skrev vi om en Råd & Rön-läsare som köpt konsertbiljetter av Viagogo, där priset visade sig bli det tredubbla när läsaren tryckte på ”köp”. Läsaren är inte den enda som har drabbats – 81 personer har anmält Viagogo för att biljetter de har köpt från sajten har varit ogiltiga och i vissa fall har de inte fått biljetter alls. Eftersom Viagogo är ett schweiziskt företag har Konsumentverket kontaktat sin motsvarighet i Schweiz och uppmärksammat dem på att konsumenter har fått problem vid köp via företaget.
Råd & Rön har kontaktat Viagogo, men inte fått något svar.
Vitality Club
Konsumenter har anmält att de har tackat ja till ett gratis provpaket eller ett erbjudande om att handla kosttillskott till extra låga priser. Men efteråt har de upptäckt att de har fastnat i ett dyrt abonnemang, där kostnaderna i vissa fall har uppgått till flera tusen kronor. Konsumentverket har överlämnat ärendet till de estländska myndigheterna, eftersom det är ett estländskt företag.
Enligt Vitality Club beror det stora antalet anmälningar till viss del beror på att de är ett stort företag. Företaget säger sig ha ändrat marknadsföringen för att följa de lagar och regler som gäller.
Vilka företag hamnar på listan?
Företagen och aktörerna listas efter hur många anmälningar som har kommit in till Konsumentverket. För att hamna på listan krävs att verkets jurister öppnat ett tillsynsärende. Det kan till exempel handla om vilseledande marknadsföring och brister i prisinformationen eller avtalsvillkoren. Anledningen till att vi har det kravet är för att stora företag som har många kunder kan få många olika sorters anmälningar emot sig utan att ha gjort något fel, och vi vill inte att ett företag ska hamna på listan bara på grund av sin storlek. En del företag hävdar att de är offer för koordinerade anmälningsattacker, men enligt Konsumentverket är det ovanligt.