Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Personvågar – bäst i test

Personvågar som påstår sig mäta både ditt kroppsfett och dina muskler överskattar sin förmåga rejält. Köp en vanlig badrumsvåg och ett måttband i stället, om du vill hålla koll på dina trivselkilon.

Det är slående hur eleganta och stilrena de diagnostiska personvågarna är. Och så mycket de säger sig kunna: från att väga din vikt till att mäta fett, muskler, kroppsvätska och benmassa. Dessutom kommunicerar vissa av dem med din mobil och ritar grafiska kurvor.

”En sån måste jag ha!”, tänker du som har börjat träna och vill bli ännu mer motiverad. Det är bara ett problem – vågarna mäter inte ditt fett utan beräknar det utifrån statistisk data. Och inte ens det gör de särskilt bra.

– Vårt test visar att det kan bli lite hur som helst, och ganska slumpartat, säger Sofia Börjeskog, projektledare för testet.

Vi har testat tolv diagnostiska personvågar för hemmabruk. Nästan alla modeller är riktigt bra på att mäta vikten, men ingen av dem är särskilt bra på att mäta kroppsfettet.

1cm = ca 1kg

Byxlinningen mäter midjemåttet: Plus eller minus en centimeter i midjemåttet motsvarar ungefär ett kilo upp eller ner i vikt.

De flesta som köper den här typen av våg gör det förmodligen för att de vill kunna mäta just kroppssammansättningen, och då duger inte de här vågarna. Därför har vi inte utsett någon Bäst i test.

Men det är många tillverkare som säljer diagnostiska vågar: allt från företag som tillverkar blodtrycksmanschetter och liknande medicinsk apparatur till tillverkare av hälsoprylar som aktivitetsband och de stora företagen som gör många andra hushållsapparater, till exempel Bosch. Dessutom nås många olika köpgrupper, eftersom vågarna säljs hos vanliga elkedjor såväl som på hälsosajter och e-apotek.

Själva tekniken fungerar så att en svagström skickas genom fotsulan upp i det ena benet och ner i det andra, så kallad impedansmätning. Till skillnad från muskler och andra vävnader, leder fettet knappt någon ström, eftersom det innehåller minimalt med vatten.

– Men detta är en mycket oexakt metod, och därför måste de testade personvågarna kompensera och korrigera med mycket annan information, som du själv knappar in, säger Sofia Börjeskog.

Vågarna mäter inte i första hand fettet, utan beräknar fettprocenten med hjälp av den information om dig själv som du lägger in, kopplad till statistiskt material. För att få reda på din kroppssammansättning måste du alltså först knappa in data som till exempel ålder, längd, kön och aktivitetsnivå.

– Knappar du till exempel in en annan aktivitetsnivå eller annat kön räknar vågen ut en annan fettprocent, utifrån den statistik som finns, säger Sofia Börjeskog.

Så kan du mäta din viktförändring

Body mass index (BMI) Vikt i relation till längd. Gör dock inte skillnad på fett- och muskelmassa. Gör så här: Ta din vikt i kilo, multiplicera sedan din längd i meter med din längd i meter. Dividera vikten med det talet. 18,5–24,9 räknas som normalvikt.

Midjemått Eller snarare bukomfång, eftersom det egentligen inte är midjan du ska mäta. Gör inte skillnad på underhudsfettet (subkutant fett) och det ohälsosamma bukfettet (visceralt fett). Gör så här: Mät med ett måttband runt buken, ungefär i navelhöjd. Se till att måttbandet inte halkar upp i svanken. Andas ut lätt, så att du är avslappnad när du mäter. Kvinnor ska helst ha ett mått under 80 centimeter, och män under 94 centimeter.

Midja–höftkvot (WHR) Bukfett i relation till höftens omkrets. Om du har lite muskler runt höften kan du dock få ett falskt förhöjt värde. Gör så här: Mät midjemåttet samt dina höfter där de är som bredast. Dividera midjemåttet med ditt höftmått. Siffran bör vara lägre än 0,85 för kvinnor och lägre än 0,9 för män.

Bukhöjd Mät det ohälsosamma bukfettet. När du ligger ner sjunker underhudsfettet åt sidan, medan bukfettet ligger kvar. Gör så här: Ligg på rygg på golvet, med böjda knän så att svanken tar i underlaget. Placera ett vattenpass eller liknande i navelhöjd. Mät höjden från golvet till vattenpasset. Mät vid en lätt utandning. Bukhöjden ska helst vara under 20 centimeter för kvinnor och under 22 centimeter för män.

Vi har låtit 20 personer i varierande ålder, med olika kroppsform och kön, ställa sig på vågarna för att mäta sitt kroppsfett. Sedan har vi använt en mer avancerad diagnostisk våg som referensvåg för att jämföra resultaten av fettanalyserna.

– Testet visar att om du har en kroppsform som de allra flesta i din ålder är chansen större att vågen kommer närmare ett korrekt resultat. Det beror på att det finns mer statistik för genomsnittspersoner, och beräkningarna förlitar sig till stor del på just den statistiken. Men en våg ska ju kunna mäta alla med samma noggrannhet, oavsett kroppsform, säger Sofia Börjeskog.

Referensvågen vi har använt i testet utgår från kroppsmätning med svagström. Den har också handtag där du placerar händerna, och på så vis går svagströmmen genom hela kroppen och mäter även bukfettet högre upp. Benen har en helt annan kroppssammansättning än buken, och om du har en kropp med pinniga ben och trivselkilon runt midjan blir mätningen ännu mer missvisande utan handtag.

Två av modellerna i testet, Omron och Tanita, är utrustade med handtag och borde därmed vara flera snäpp bättre än de övriga vågarna på kroppsfettsmätning. Men så är inte fallet.

– Vi vet egentligen inte hur mycket impedansen bidrar till fettanalysens resultat i de testade vågarna, eller om det främst är statistiken utifrån din vikt, längd, ålder och kön som genererar resultatet, säger Sofia Börjeskog.

Se din vikt och hälsa i app

Hälften av de testade vågarna kan skicka information till en app i din mobil, antingen via bluetooth eller via wifi. Men kommunikationen sker inte helt smärtfritt, utan krånglar på olika vis. Fitbit och iHealth som använder wifi, tappar uppkopplingen titt som tätt. På Fitbiten är det dessutom oerhört omständligt att lägga in en användarprofil.

De två vågarna från Beurer, samt vågen från iHealth, behöver ha kontakt med appen för att kunna utföra en kroppsfettsanalys, eftersom beräkningen behöver information som hämtas från appen. De andra vågarna som kan kopplas till en app kan visa kroppsfettsanalysen på vågens display om kontakten bryts.

Samtliga tolv vågar kan alltid visa vikten på displayen eftersom det inte krävs någon info om till exempel ålder och kön. Men du måste alltid, oavsett våg, knappa in en användarprofil med din personliga data för att vågen ska kunna räkna ut ditt kroppsfett.