Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Kabinväskor – bäst i test

Kabinväskorna i vårt test är både tåliga och lätta att rulla. Men förväntar du dig ösregn på din resa ska du kolla betygen noga. 

flygresor

Förr var det bara flygpersonal i strama uniformer som gick omkring med en rullande kabinväska i stadigt grepp. Nu ser vi den nätta och praktiska väskan i var mans hand.

Vi har testat tio kabinväskor av märken som är vanliga ute i affärerna samt har en storlek som de flesta flygbolag tillåter som handbagage. Sju av modellerna är hårda och tre är mjuka. Samtliga har fyra hjul utom väskan från Ikea som har två, men flera av modellerna har även en tvåhjulsvariant, om man föredrar det.

Fyra hjul har blivit allt vanligare, och fördelen är att väskan ”bär” sig själv. Nackdelen märks när du ska dra väskan på ojämnt underlag: Eftersom hjulen snurrar runt sin egen axel blir väskan ostadig och svårkörd i till exempel grus. Vid sådana förhållanden är tvåhjulsväskan, med sina fasta hjul, mer lätthanterlig.

Bäst i test är väskan från Epic, med 82 i samlat betyg. Till Bra köp har vi utsett modellen från Ikea, som kostar 600 kronor och som får 74 i betyg. Men även Epicen har ett förhållandevis bra pris på 1 200 kronor. Den dyraste i vårt test går lös på 3 700 kronor, och ute i handeln kan du få tag på än dyrare.

Vi har testat väskornas hållbarhet, bland annat genom att låta dem falla från en höjd som motsvarar till exempel ett rullband, och vi har även testat belastning, motsvarande att flera andra väskor staplas ovanpå din väska. Testets i särklass dyraste väska, modellen från Samsonite, klarade varken belastnings- eller falltestet särskilt väl. Den väger 1,7 kilo, och är därmed en av de lättaste väskorna i testet.

– Det är utmaningen för tillverkarna, att göra en lätt väska som samtidigt är robust och hållbar, säger Sofia Börjeskog, projektledare för testet.

Men det är främst när vi testar väskornas motståndskraft mot regn som de stora skillnaderna mellan modellerna kommer fram. Väskan ställs snett mot en vägg, i liknande position som när den rullas på två hjul, och blir utsatta för ett kraftigt ösregn under tre minuter.

– Det är ett rejält utmanande test för väskorna med ett väldigt tätt och kraftigt regn, säger Sofia Börjeskog.

Det är framför allt vid dragkedjor och vid bärhandtagens fästen som vattnet letar sig in. Bäst klarar sig modellen från Delsey. Det är den enda väskan i testet som inte har dragkedja utan stängs med knäpplås.

Överlag klarar sig kabinväskorna ändå riktigt bra i vårt test. Väskornas hjul och handtag får så gott som inga anmärkningar alls i uthållighetstestet. Vi som har varit på resa med en rullväska, som lite överraskande har tappat ett av sina hjul, tycker att den informationen är både glädjande och extra viktig.

Text: Malin Olsson

Testansvarig: Sofia Börjeskog

Foto: Shutterstock

 

Kort om handbagage

►I takt med att vi reser allt mer, framför allt på kortare arbets- och weekendresor, har handbagagen blivit fler och större.

►I och med att resenären numera kan göra mycket själv, till exempel checka in och scanna boardingkort, slinker det ombord väldigt stora väskor.

►Det händer att kabinpersonalen får skicka ner handbagage till lastutrymmet när inte alla väskor får plats.

►Om alla resenärer placerar sin kabinväska med hjulen inåt i hyllan får fler väskor plats. Dessutom smutsar inte hjulen ner till exempel andra resenärers ytterkläder.

►Förr var planets hatthylla, som den fortfarande kallas, till för ytterkläder. Handbagaget skulle placeras under framförvarande säte. 

►Förutom bestämda längd- och viktmått på handbagaget får det inte vara större eller tyngre än att resenären själv klarar att lyfta upp det på hyllan.

►Tvärtom vad många resenärer tror finns det inget extra utrymme i planet för handbagage som inte får plats vid den egna flygstolen.

►Det enda extrautrymme som finns är skåpen för kabinpersonalens eget bagage. För att hjälpa resenärer i nöd har det stått både kristallglas, stora blomsterbuketter och en och annan spettekaka i dessa skåp.

Källa: Nina Eriksson, kabinpersonal i 30 år

 

Historiska väskor i Holland

väskor

Louis Vuittonväska från 1920 och välpackad resväska från 1910.

Världens största väskmuseum heter Tassenmuseum Hendrikje och finns i Amsterdam. Där finns över 5 000 väskor och accessoarer, från medeltid till nutid, att beskåda, från resväskor, handväskor och börsar till matchande hattar, skor och puderdosor.

Läs mer på Tassenmuseum

 

Flygbolagens mått för kabinväskor

Gäller vanliga biljetter. Dyrare biljetter samt vid flygningar till vissa destinationer kan andra regler gälla för handbagaget.

Air France: 55 x 35 x 25 cm + ett personligt föremål. Max 12 kg.

British Airways: 56 x 45 x 25 cm på max 23 kilo + en handväska/bärbar dator 45 x 36 x 20 cm.

Finnair: 56 x 45 x 25 cm + ett personligt föremål på 40 x 30 x 15 cm. Max 8 kilo.

Malmö Aviation: 50 x 40 x 25 cm. Max 8 kilo.

Norwegian: 55 x 40 x 23 cm på max 10 kilo + ett personligt föremål.

Ryanair: 55 x 40 x 20 cm på max 10 kilo + en liten väska upp till 35 x 20 x 20 cm.

SAS: 55 x 40 x 23 cm på max 8 kilo + en liten handväska eller laptopväska.