Hoppa till innehållet

5 fakta om resegaranti

Resegarantin är en trygghet för dig om din resa ställs in, om reseföretaget går i konkurs eller om något händer så att arrangören förkortar resan. Drabbas du av sådan otur kan du ansöka om ersättning hos Resegarantinämnden.

Publicerad

Uppdaterad 2019-09-23 

1. Vad är resegaranti?

Alla företag som arrangerar eller är återförsäljare av paketresor är skyldiga att anmäla detta till Kammarkollegiet. Företagen omfattas av resegarantilagen och ska ställa resegaranti, vilket innebär att de reserverar en summa pengar i en bank, ett försäkringsbolag eller ett finansinstitut. Resegarantin ska täcka resenärernas eventuella förluster. Storleken på garantin beror på hur många paketresor företagen säljer.

2. Resegarantinämnden avgör

Resegarantinämnden är den instans som avgör ärenden om resegarantiersättning. Nämnden består av en ordförande och fyra ledamöter. Två ledamöter företräder konsumenternas intressen och två företräder företagen. Alla utses av regeringen. Kammarkollegiet sköter administrationen av ersättningsärendena.

3. Garantin gäller …

... paketresor. Som paketresa räknas en resa som består av minst två av följande resetjänster: Resa med till exempel flyg, tåg, buss eller båt. Boende på tilll exempel hotell eller vandrarhem. Hyrbil eller -motorcykel som kräver körkort med behörigheten A eller en "turisttjänst" som till exempel spa, matlagningskurs eller biljett till ett evenemang. 

Om boende inte ingår i bokningen måste du vara bortrest mer än 24 timmar för att det ska räknas som en paketresa.

... sammanlänkade researrangemang där resenären erbjuds att köpa flera resetjänster från olika företag med olika avtal men där det första företaget på något sätt underlättar för köp av övriga delar i kedjan. Ett typiskt exempel är när du bokar en flygresa och sedan får erbjudande om att boka hotell eller hyrbil på resmålet. För att det ska räknas som ett samanlänkat researrangemang ska köpen av de olika delarna ske inom 24 timmar från varandra.

4. Kolla arrangören

På Kammarkollegiets webbplats kan du söka på din researrangör och se om företaget har ställt resegaranti, och hur mycket. Om du hellre vill ringa är telefonnumret 08-700 08 00.

5. Pengarna tillbaka

Om din resa blir inställd eller avbruten kan du ansöka om ersättning hos Resegarantinämnden. Ansökningsblankett finns på webben. Du ska ansöka inom tre månader efter det att resan ställdes in eller avbröts. Vid konkurs gäller tre månader från konkursdagen. Tyvärr kan du inte alltid vara säker på att få tillbaka hela det belopp du har betalat. Om arrangören inte har tillräcklig garanti fördelas pengarna procentuellt lika mellan de resenärer som har sökt ersättning.

 

 Svarta Listan - se upp för de här resebolagen

 

 

 

 

 

 

https://www.radron.se/svarta-listan?industry=10