Hoppa till innehållet

Arn-fall: Sprickor i skärmen på nya tv:n

Mauds nyinköpta tv gick inte att använda.

Publicerad

Strax före sommaren blev det äntligen av för Maud att köpa hem en ny tv. Barn och barnbarn hade klagat på hennes gamla tjock-tv, som hon själv tyckte var helt okej. Hon packade upp den nya slimmade tv-skärmen ur paketet från Elgiganten AB och undrade var all elektronik tar vägen i moderna apparater. Nåja, det skulle barnbarnet Oskar, 19, få förklara. I väntan på det ställde hon undan den och åkte ut till stugan över sommaren. I mitten av augusti var det dags. Oskar placerade den nya tv:n på sin plats framför farmors soffa, satte i kontakten och knäppte på den. Skärmen lyste upp, den var full av sprickor. De hade varit omöjliga att se så länge tv:n inte var på. Maud ringde Elgiganten dagen därpå och klagade. De skickade tv:n till en serviceverkstad som lämnade ett kostnadsförslag hon inte kunde acceptera. Hon menade att apparaten var trasig redan när hon köpte den och krävde att få en ny. Elgiganten sa nej och menade att hon hade klagat för sent och sprickorna måste ha kommit efter att hon hade fått hem tv:n.

Arn säger att Maud klagat inom skälig tid. Men skadorna är typiska för sådana som kan bli när man till exempel flyttar en tv. Nämnden avslår hennes krav.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här