Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Besviken på budade buketter

Under pandemin har antalet blommor som skickas ökat kraftigt. Men flera läsare har blivit besvikna när de maffiga blomsterkvastar de beställde levererades som mycket klenare knippor.

Publicerad

Nina Fäldt tyckte att buketten hon betalat 450 kronor såg tunn ut.

Benny Johanssons moster skulle fylla 85, ett lämpligt tillfälle att skicka blommor. Han gick till Eurofloristens hemsida och hittade en bukett som såg fin ut. Benny Johansson valde den största, som hade tre svenska flaggor och flera rosor. Men när Benny Johanssons moster la ut en bild på Facebook på alla blommor hon hade fått blev han besviken. Buketten såg inte alls ut som den pampiga variant han hade beställt.

– Det var tre rosor och lite krafs, säger han.

Benny Johansson.

Samma sak råkade Nina Fäldt ut för, när hon beställde blommor till några vänner som hade gift sig i hemlighet. Hon valde en romantisk bukett med röda och rosa blommor för 325 kronor. Med cellofan och bud blev summan 450 kronor. Men när vännerna skickade en bild på den bukett som levererades tyckte Nina Fäldt bara att den såg för sorglig ut.

– Jag trodde nästan att det var ett skämt, den såg så väldigt tunn ut och det var inte alls samma färger, säger hon.

Nina Fäldt tyckte att buketten som levererades var pinsam och klagade till Interflora, som hon beställt blommorna av. Men eftersom vännen som hade fått den hade klippt upp snöret ansåg Interflora att det inte var samma bukett längre och att hon därför inte hade rätt att klaga. Men det stämmer inte, enligt konsumentvägledare som vi har pratat med.

Louisa Blomstrand, marknads- och e-handelschef på Interflora, säger att hon har svårt att uttala sig om enskilda fall, men att de har rutiner för att säkerställa att det blir rätt.

– Ambitionen är att kunden ska få exakt den bukett som ses på bild. Men eftersom vi jobbar med färskvaror, som kan ta slut eller inte ha tillräckligt bra kvalitet, har vi som rutin att butiken som gör buketten ska ringa beställaren och fråga om det är okej att byta ut ett tillval eller en blomma, säger hon.

Louisa Blomstrand säger att det är extra viktigt med blommogram eftersom det är en så känslomässigt stark produkt. Försäljningen ökar kring vissa högtider, men blommor skickas även till begravningar, som kärlekshälsningar eller som en extra tröst till någon som beställaren inte kan träffa fysiskt.

Louisa Blomstrand.

– En tröja som kommer en dag för sent spelar inte så stor roll, men en bukett som inte levererats på födelsedagen är en tjänst som inte har levererats. Vi är känsloförmedlare, säger hon.

Som konsument har du rätt att få det du har beställt. Men problemet är att många blomsterförmedlare är ganska vaga i sin marknadsföring och inte skriver ut hur många blommor av varje sort som ingår. Väljer du ”floristens val” betyder det att floristen i den butik som blommorna skickas från själv väljer ut blommor utifrån det pris kunden har betalat.

När Råd & Rön ringer Eurofloristen vill de inte svara på våra frågor i telefon, men skriver i ett mejl att de upplyser om att buketten ”floristens val” kan skilja sig från den som visas på bild på hemsidan, men att kunden alltid ska få en bukett som motsvarar värdet av den. Eftersom olika florister har olika priser kan blommorna i buketten variera beroende på var den ska levereras.

Både Nina Fäldt och Benny Johansson säger att buketterna som levererades såg ut att kosta en bråkdel av vad de betalade för, som ”något man köpt i mataffären”. Men eftersom olika blommor kostar olika mycket kan det vara svårt att visa att marknadsföringen har varit vilseledande.

– Om det skiljer sig mycket kan det ses som vilseledande marknadsföring eller köprättsligt fel, men det får man avgöra i varje enskilt fall, säger Rozanna Florén, jurist på Konsumentverket.

Rozanna Florén.

Är du missnöjd har du rätt att reklamera blommorna. 2019 tog Allmänna reklamationsnämnden (Arn) upp ett fall som handlade om en alla hjärtans dag-bukett som inte motsvarade förväntningarna. Arn gick på konsumentens linje och skrev att ”produktbilden inte lever upp till vad kunden med fog kunnat förutsätta med hänsyn till att han köpte en bukett benämnd som romantikboost, värd drygt 700 kronor”. Euroflorist rekommenderades att ersätta kunden med 350 kronor, vilket företaget gjorde. 

Men för att kräva sin rätt i Arn måste konsumenten ha sparat både en bild på buketten som köptes och på den som levererades. Och eftersom mottagaren i många fall inte bor med beställaren är det inte säkert att den som beställt får se vad hen har betalat för, om inte mottagaren skickar en bild. Med mobilkamerors och sociala mediers intåg har det blivit lättare, men även om man har fått bilder kan det vara svårt att ta strid för sin sak.

Benny Johansson säger att han flera gånger har varit missnöjd med buketterna han har beställt, men att det här var den värsta gången. Tidigare har han aldrig klagat.

– Det förstör ju för den personen som har fått blommorna också, om man river upp himmel och jord. Alla är ju så tacksamma över att ha fått blommor, så det känns fel att rota i det, säger han.  

Läsarbilder - så såg buketterna ut

En sådan här ­bukett beställde Nina Fäldt för att fira sina vänner som hade gift sig.

bukett-butik.png

 

Det här är buketten som levererades. Den innehöll visserligen rätt antal blommor, men Nina Fäldt tyckte att buketten var väldigt tanig jämfört med vad hon hade väntat sig.

nina-bukett.jpg

 

Benny Johansson betalade 617 kronor inklusive frakt för en bukett med flera stora gula rosor, tre svenska flaggor och andra gula blommor i. Buketten som levererades är den med tre gula rosor i förgrunden.

bennys-bukett.jpg

Tänk på det här när du beställer blommor

  • Vad finns det för kontaktuppgifter till företaget du beställer av? Många konsumenter rapporterar att det har varit svårt att komma i kontakt med företagen när de har blivit missnöjda.
  • Kolla så att det finns information om vem du ska klaga hos om du är missnöjd.
  • Läs beskrivningen av blommorna – ju vagare den är, desto svårare blir det att hävda att du inte har fått rätt produkt.
  • Spara en bild av buketten som du har beställt, så att du har något att jämföra med.