Hoppa till innehållet

Flyg utan fallgropar

Allt fler skippar charterresan och bokar flyget själva på nätet. Men vad gäller om flyget är försenat eller bagaget försvinner? Vi tipsar om hur du reser med minsta möjliga trassel.

Publicerad

Det går fort och behändigt att boka flygresan på nätet. Ibland alltför fort.

– Många tror att man kan ångra bokningen om något blir fel. Visst, ångerrätt gäller när du handlar på internet. Men inte för flygresor, de hör till undantagen, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare hos Sveriges Konsumenter.

Dubbelkolla dina uppgifter innan du slutför bokningen. Sitt gärna två tillsammans och koncentrera er: Är era namn rättstavade, är det rätt destination och rätt tid? Vissa flygbolag har 24 timmars ångerrätt, men lita inte på att det är så.

Text: Cristina Farm

Illustrationer: Kicki Edgren Nyborg

ettFöre flygresan

Läs noga igenom avtalsvillkoren innan du bokar flygresan. Köpet är bindande om inget annat avtalats. När du väl sagt ja till bokningen har du köpt resan även om du ännu inte betalat den.

Det gäller oavsett om du köper den på nätet, direkt av ett flygbolag eller hos en resebyrå. Du har rätt att få veta vilket flygbolag som ska göra flygningen. Det är inte alltid det bolag som du har köpt biljetten hos. Priset ska anges inklusive skatt, flygplansavgifter och andra avgifter.

Eventuella tillägg som till exempel hotell ska anges separat. Kolla flygtiderna och eventuella ändringar med bolaget. Ibland krävs det att du ska bekräfta hemresan till flygbolaget.

TIPS: Betala biljetten i tid. Flygbolagen ser ofta en försenad betalning som en avbeställning av resan, och du garanteras inte den resa som du har beställt.

 

tvåKolla konkurs

Om du köper en reguljär flygbiljett är du oskyddad vid en konkurs, du förlorar dina pengar och riskerar att bli strandsatt utomlands. Kolla med Skatteverket och kronofogden om det finns obetalda skulder hos bolaget.

Konsument Europa och Allmänna reklamationsnämnden kan ge tips om resenärer har problem med bolaget. Om du köper resan med kreditkort kan du rikta dina krav till kreditgivaren.

TIPS: www.konsumenteuropa.se har en lista på förbjudna flygbolag inom EU.

 

sover 

 

treFörsenat flyg: det här har du rätt till

EU:s regler gäller alla flygningar från en flygplats inom EU och om ett flygbolag från ett EU-land flyger in i EU. I övriga fall gäller flygbolagets egna villkor och landets lagstiftning.

Enligt EU:s regler räknas som försening en fördröjning med minst två timmar vid en flygning på högst 1 500 kilometer och minst tre timmar vid en flygning inom EU som är längre än 1 500 kilometer och vid övriga flygningar mellan 1 500 kilometer och 3 500 kilometer. Fyra timmar räknas som försening vid övriga flygningar.

Du har rätt till hjälp och assistans av flygbolaget oavsett orsaken till förseningen. Du får skicka två meddelanden gratis per telefon eller fax och du ska få gratis mat och dryck och gratis hotellrum om väntetiden sträcker sig över en eller flera nätter.

TIPS: Vid försenat flyg ska du få skriftlig information av flygbolaget om dina rättigheter. En app för mobilen om villkor för flyg och järnvägar finns på www.konsumenteuropa.se.

 

fyraFörsenat flyg: det här kan du också få

Om förseningen är mer än tre timmar kan du också få ersättning med ett schablonbelopp mellan 250 och 600 euro enligt EG-förordningen. Det kravet ska ställas till det transporterande bolaget. Du kan också få skadestånd för de utgifter som du har haft på grund av förseningen samt för förlorad arbetsinkomst och förlorad semesterdag.

Spara kvitton och skaffa intyg från arbetsgivare. Du kan ställa dina krav till både flygbolaget som du har köpt resan av och det bolag som utför flygningen.

I båda fallen kan flygbolagen neka dig ersättning om förseningen har berott på extraordinära omständigheter, till exempel dåliga väderförhållanden eller tekniska problem. Det är flygbolagets sak att bevisa att förhållandena varit extraordinära.

TIPS: Om du ska göra en långresa, till exempel flyga till Sydafrika via London, köp hela flygresan av ett och samma bolag. Om flygningen till London försenas så att du missar anslutningen kan du kräva att de bokar om dig till Sydafrika oavsett extraordinär händelse.

 

femInställt flyg och överbokning

Om ditt flyg ställs in har du enligt EU:s regler rätt till hjälp och assistans av flygbolaget, se ovan. Flygbolaget ska erbjuda dig tre alternativ: Du får tillbaka kostnaden för biljetten, din resa bokas om så att du kommer fram så snabbt som möjligt eller till ett annat tillfälle som passar dig.

Du kan också få ersättning enligt schablonbelopp och för utgifter du haft på grund av det inställda flyget och förlorad arbetsinkomst. Flygbolaget kan neka dig ersättningarna på grund av extraordinära omständigheter.

Flygbolaget har rätt att neka passagerare att gå ombord på grund av överbokning. I första hand brukar det lösas på frivillig väg. Om ingen frivilligt anmäler sig nekas ofta de som checkat in sist att gå ombord. Du har rätt till assistans och, om du blir tillräckligt försenad enligt EG-förordningen, en schablonmässig ersättning av flygbolaget.

TIPS: Kolla Råd & Röns Svarta lista. Flera flygbolag nekar passagerarna ersättning vid förseningar eller inställt flyg trots Allmänna reklamationsnämndens beslut.

 

sexHåll koll på bagaget

bagagebandOm din incheckade väska inte kommer fram i tid, anmäl det genast vid bagageutlämningen på flygplatsen. Du har rätt att få ersättning för utgifter du får på grund av att bagaget är försenat. Det kan gälla kläder och toalettsaker som du måste köpa.

Du är dock skyldig att begränsa dina kostnader och du måste reklamera din skada skriftligt till flygbolaget inom 21 dagar efter att du har fått tillbaka väskan. Om väskan är förlorad eller fortfarande saknas efter 21 dagar har du rätt till ersättning för bagagets värde, men högst 1 131 särskilda dragningsrätter, i dag cirka 13 000 kronor.

Om ditt bagage är värt mer kan du göra en så kallad särskild förklaring vid incheckningen. Flygbolaget tar som regel ut en avgift för det. Du kan då få högre ersättning om väskan förloras. Om bagaget skadas kan du också få ersättning av flygbolaget, men flygbolaget behöver inte ersätta dig om bagaget var skört, till exempel av glas eller känslig elektronik, eller om du packat i en väska av ömtåligt material.

TIPS: Flygbolagen kräver ofta kvitton på det du har haft i din saknade väska. Du är inte skyldig att ha det, men du måste kunna göra troligt vad som fanns i den. Fotografera innehållet innan du stänger väskan!