Hoppa till innehållet

Hon sätter Amazon under luppen

Snabba leveranser och låga priser har en baksida i form av arbetsskador, stress och övervakning för dem som utför arbetet. Det konstaterar journalisten Julia Lindblom i en reportagebok om e-handelsjätten Amazon. 

Publicerad

Via fackliga organisationer, Facebookgrupper och rökrutor för lagerarbetare lyckades Julia Lindblom hitta berättelserna om hur det är att jobba hos världens största e-handlare. 

Amazon är ett av de företag i världen som har dragit mest nytta av våra ändrade levnadsvanor under pandemin. Företaget står både för en stor del av världens e-handel och driver mycket av den infrastruktur som Netflix, Zoom och andra företag använder för att nå oss digitalt i våra hem med sina tjänster. Julia Lindblom har skrivit en bok om arbetsvillkoren på företagets lager runt om i Europa. 

Varför ville du skriva om just Amazon? 

– Jag tyckte att det var viktigt att granska den här branschen där så mycket är osynligt för konsumenten. Jag började med min research för ungefär två år sedan, sedan kom pandemin och då kändes det ännu mera angeläget att göra en bok just eftersom Amazon var den stora vinnaren. Jag vill synliggöra villkoren för dem som jobbar i e-handelsbranschen, men jag tycker också att det är intressant att se den fackliga organiseringen som pågår på Amazons lager mellan länder där Amazonanställda har gått samman över gränserna och börjat ställa krav tillsammans.  

Vad är det som är gemensamt i de berättelser du har fått höra när du pratat med lagerarbetare? 

– Det är slitsamt att arbeta på Amazon. Särskilt i de robotiserade lagren och många får arbetsskador ganska fort. En annan sak som är genomgående är övervakningen som de anställda jag har pratat med upplever som oerhört stressande. Allt går att logga och allt går att mäta. Om du står stilla, om din skanner inte registrerar varor under en viss period, så kommer det fram någon och frågar "vad hände med dig?". 

Amazon bakom framgången är Julia Lindbloms debutbok.

Man tänker att robotisering skulle göra det lättare för dem som arbetar på lagret, men i själva verket sliter man ut sig snabbare? 

– Det blir ett väldigt monotont arbete, där det kommer en robot ungefär var åttonde sekund. Då förväntas du ta en vara och skanna den, och sedan kommer en ny i ett jämnt flöde med väldigt monotona, repetitiva rörelser som sliter. Det blir nästan som att löpande bandet kommer tillbaka.  

En av dem som du intervjuar säger att det känns som en tävling att gå till jobbet? 

– Ja, särskilt för dem med osäkra anställningar är det svårt att protestera eller att arbeta i en lagom takt. Många jag har talat med vågar inte ens sjukskriva sig för att de kanske inte blir inringda för att arbeta igen. Eller om du går med i facket ses du som en problematisk person. Då blir du inte heller inringd igen berättar anställda jag talar med. Hela Amazon bygger på de här otrygga anställningarna. 

Men är det större problem hos Amazon än hos andra liknande e-handelsföretag? 

– Jag skulle säga att det är ett genomgående problem i hela lagerbranschen med till exempel otrygga anställningar.  

Hur ska man tänka som konsument, ska man handla på Amazon? 

– Det tycker jag att man själv får dra en slutsats om efter att ha läst boken. 

Kort om

Namn: Julia Lindblom 

Ålder: 32 

Bor: Stockholm, och Neapel när hon har möjlighet. 

Aktuell: Har skrivit boken Amazon bakom framgången om arbetsförhållandena på företagets lager runt om i Europa. 

E-handlar: Ibland böcker, men inte från Amazon. 

Drömmer om: Bättre arbetsvillkor och möjlighet till inflytande för de som jobbar på e-handelsjättarnas lager.  

Läs alla "Möte med..."-intervjuer

Från fladdermusforskare till etnologer och e-handelsgranskare - här har vi samlat de intervjuer vi gjort med aktuella konsumentpersoner. I pappersutgåvan av Råd & Rön kallar vi det "Möte med...".