Hoppa till innehållet

Kronofogden lösningen för missnöjda flygkunder

Trots att de har rätt att få ersättning väntar många svenskar fortfarande på pengar från inställda resor. Ett hundratal har nu valt att ta företagen till Kronofogden för att få sina pengar.

Publicerad

13 resenärer har ansökt om betalningsföreläggande mot Ryanair för att få tillbaka pengar för inställda resor.

Resenärer som har fått sina flyg inställda på grund av pandemin har rätt att få sina pengar tillbaka, men det är många som inte har fått det. Till exempel skriver en läsare till oss att hen har hamnat i ett moment 22 med Ryanair, då företaget inte svarar på mejl eller telefon och därför inte heller direkt har nekat dem återbetalning. Hen kan därför inte begära pengar tillbaka från sitt kreditkortsföretag.
13 resenärer i samma situation har hittills ansökt om betalningsföreläggande mot Ryanair hos Kronofogden. Inga pengar har hittills drivits in, men två resenärer har fått ersättning direkt från flybolaget.

Om Kronofogden kräver in pengar kan de tas direkt från flygbolagets bankkonton eller från överskjutande skatt, om bolagen finns i Sverige. Kronofogden kan även gå igenom flygbolagens fysiska egendomar, som lokaler och teknisk utredning, för utmätning.
– Men där kan det vara svårt att veta vad som är utmätningsbart, vad vi kan sälja vidare. Gäller det fysisk egendom som till exempel flygplan eller teknisk utrustning kan vi rikta anbudsförfarande till andra flygbolag, säger Catharina Casselborg, kronoinspektör på Kronofogden.

Att vända sig till Kronofogden har varit ett framgångsrikt drag för många konsumenter.
– Alla som krävt in skulden från Sas via oss har fått betalt, antingen av Sas själva eller genom oss, säger Catharina Casselborg.

Sedan första utredningen av SAS har ytterligare 24 personer skickat in betalningsföreläggande mot företaget, som Kronofogden nu måste ta ställning till. Sammanlagt har det vid skrivande stund kommit in 183 ärenden mot Sas. Att det är så många flygbolag som har krav mot sig just nu verkar vara ett direkt resultat av pandemin.
– Det var ganska ovanligt med krav mot flygbolag innan, så jag skulle nog säga att det är något som har kommit med pandemin, säger Catharina Casselborg.