
Soffan fick Ebbas vänner att nysa när de var på besök.
Den franska soffan hos Artilleriet Interiors i Göteborg ingav Ebba den lyxkänsla hon längtade efter. Vacker form och pösiga, mjuka kuddar att sjunka ner i. Prislappen på 39 800 kronor avskräckte inte. Hon fick hem soffan under sommaren. Ganska snart klagade några vänner som var dunallergiker. De nös ihärdigt, soffan läckte dun. Kanske var det ändå normalt för en ny soffa, tänkte Ebba. Men det fortsatte och kuddarna förlorade formen allt mer. Efter drygt ett år klagade hon hos Artilleriet Interiors. De lovade skicka överdrag till soffan och nya kuddar inom fyra veckor. Det dröjde fyra månader. Då var det fel antal kuddar som kom och överdragen var för små. Ny kontakt med företaget och ny leverans av kuddar som läckte dun och saknade överdrag. Efter diverse mejlkorrespondens tröttnade Ebba och krävde att få häva köpet. Artilleriet Interiors sa nej och hävdade att de inte kunde rå för att leveranserna dröjt, det var den franske tillverkarens fel.