Hoppa till innehållet

Tvister: Missade flyg då taxin dröjde

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Taxin från Taxi Skåne AB Cabonline dröjde i 40 minuter efter att Nora hade beställt den. Hon och väninnan skulle ta flyget från Malmö till Stockholm och hade bråttom till flygplatsen. Det var rusningstid, så väninnorna missade flyget och fick boka om. Det kostade 1 600 kronor. Nästa flyg skulle gå först om en timme och 15 minuter. De var hungriga och åt mat på flygplatsen för 210 kronor. Nora krävde Taxi Skåne AB på deras extra utgifter på grund av förseningen plus taxiresan, sammanlagt 2 280 kronor. Företaget sa nej och menade att Nora skulle ha haft bättre framförhållning.
Arn säger att det tog Taxi Skåne 40 minuter att köra fram bilen efter bokning. Det är inte normal tid. Företaget ska ersätta Nora för extrautgifter med 1 810 kronor. Hon har dock inga skäl till att få taxiresan gratis. Företaget har följt nämndens beslut.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här