Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Skönare fritid Trädgård & odling

Okej reklamera vissen växt?

Kan du kräva tillbaka pengar om krusbärsbusken du köpte inte tog sig och hur är det med ångerrätten på fröer som köps online? Råd & Rön reder ut vilken rätt du har i trädgårdsbutiken. 

Publicerad

"Krusbärsbusken som jag köpte förra året har dött, kan jag kräva pengarna tillbaka?"

SVAR.Växter är att betrakta som lös egendom eller varor och täcks därmed av konsumentköplagen, vilket ger dig rätt att klaga på ursprungligt fel i upp till tre år. De första sex månaderna har du som köpare inget beviskrav för att visa att det handlar om ett ursprungligt fel. Vanligtvis har du två månader på dig att klaga från det att du upptäckte felet, men när det gäller färskvaror som växter bör du klaga så fort som möjligt. Efter sex månader är det du som konsument som måste bevisa att det är ett ursprungligt fel, vilket inte är det lättaste. Försök att dokumentera så mycket som möjligt. Det kan också vara bra att vända sig till en trädgårdsexpert som kan bedöma om felet är ursprungligt eller beror på felaktig hantering.

"Jag ska anlägga en buxbomshäck som kostar en hel del pengar. Vad ska jag tänka på?"

SVAR. Se till att du handlar av en seriös säljare och försök få garanti på köpet. Då behöver du inte bevisa att ett eventuellt fel var ursprungligt efter de första sex månaderna, då det alltid är säljaren som ska bevisa detta. Se också till att du får med skötselråd, får du inte det räknas det som fel på varan. Dokumentera och fotografera hur du gör när du anlägger häcken om det skulle bli tvist och du behöver vända dig till Allmänna reklamationsnämnden.

"Jag köpte en rhododendron på nätet som var skadad när jag fick den. Butiken skyller på transportföretaget, vad gör jag?"

SVAR. Om det är säljföretaget som har ordnat med transporten är de ansvariga för växten ända tills den kommer till dig. Säljföretaget är ansvarigt även för transportörens felaktiga hantering av transporten.

"Har jag ångerrätt på frön jag köper på nätet?"

SVAR. Du har ångerrätt på fröer såvida de inte är så känsliga att de måste i jorden direkt så att de inte skadas. Men de flesta fröer kan du vänta med att sätta ner i jorden eftersom de oftast har en hållbarhet på minst ett år.

"Jag funderar på att anlita någon som kan fixa min trädgård. Vilka fallgropar ska jag undvika?"

SVAR. Om du köper själva anläggandet, att någon kommer hem till dig och gräver och planterar, så regleras det arbetet i konsumenttjänstlagen. I den står det att näringsidkaren ska ta tillvara dina intressen och avråda om en växt inte skulle trivas i din trädgård. Om du bara anlitar en trädgårdsarkitekt som ritar trädgården är det en konsulttjänst, som regleras av avtalslagen. Den ger inte samma skydd, arkitekten behöver inte avråda från något. Dessutom har du bara två års reklamationsfrist, mot tio år på arbete på egendom. Skriv ett ordentligt avtal, ju tydligare det är desto större chans att det blir rätt. Om något går fel har näringsidkaren rätt och skyldighet att åtgärda felet. Det är också en bra idé att låta trädgårdsmästaren köpa in växterna, eftersom hen då har ansvar för dem enligt konsumenttjänstlagen.

"Min sekatör har gått sönder. Det finns många otroligt billiga modeller på nätet, men hur vet jag att jag får en bra?"

SVAR. Verktyg som du köper från nätet eller en butik har du tre års reklamationsfrist på. Eftersom du inte kan kolla hur robust verktyget som du köper online är gäller det att säljaren är seriös så att du kan utnyttja din ångerrätt eller reklamera dåliga produkter. Var säker på att du vet vem du handlar av. Kolla så att det finns ordentliga kontaktuppgifter på sajten och googla butikens namn för att se vad andra konsumenter säger om den. Innan du bestämmer vilken du ska köpa, läs vårt test av sekatörer.