Hoppa till innehållet
Dina rättigheter Dammsugare

Tvister: Dåligt sug i dammsugaren

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Försäljaren från Tvins TF AB var envis i telefon. Frans slog till, han behövde faktiskt en ny dammsugare. Men den sladdlösa dammsugaren för 4 499 kronor blev sämre redan efter några månader. Den sög knappast upp någonting. Bara smågrejer, som jordnötter som fastnat i munstycket. Den stängde också ofta av sig själv och locket till filtret lossnade. Efter ett halvår krävde Frans att få häva köpet. Tvins TF AB sa nej eftersom garantin inte gällde längre. Frans skickade in damm­sugaren till företaget, som gjorde rent filtret. Då fungerade den igen. Men han var ändå inte nöjd och ville häva köpet.

Arn säger att Frans inte har visat att det är fel på dammsugaren, men han har köpt den per telefon och ångerrätt gäller. Tvins TF AB har inte, trots Arns uppmaning, redovisat vilken information Frans har fått om ångerrätten och den förlängs därför. Tvins TF AB ska betala 4 499 kronor mot att Frans skickar tillbaka ­dammsugaren på företagets bekostnad. Företaget har följt Arns rekommendation.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här