Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Medicinen fyra gånger så dyr i butik

Du kan få betala flera hundra ­procent mer för ­samma medicin, från ­samma tillverkare och ibland upphämtad på samma apotek. Det som avgör är om du beställer på nätet eller går direkt till butiken.

Publicerad

Om du köper dina receptfria mediciner online eller i butik är avgörande för priset.

Det är inte ovanligt att priset på en vara kan variera beroende på i vilken butik du köper den. Men när det gäller receptfria mediciner är dock skillnaderna mellan de olika apotekskedjorna liten. I stället är det hur du köper dina varor som har stor betydelse för priset.

Vi har jämfört priserna på 16 av de vanligaste receptfria läkemedlen i de fem stora apotekskedjornas butiker med priserna på deras webbplatser. Butikspriserna är högre – ibland rejält mycket högre än de som erbjuds online. Det gäller alla kedjorna utom Apoteksgruppen, som har samma priser i sina butiker som på webben. Apoteksgruppen skiljer sig också från övriga genom att deras e-handel bara är knuten till upphämtning av varor i kedjans butiker.

Störst är prisskillnaden för allergimedicinen Loratadin Orifarm, som kostar 10 kronor online hos Kronans Apotek men 41,50 kronor i butiken. Det betyder att kostnaden blir fyra gången högre för den som väljer den fysiska ­affären. Samma mönster ses hos Apoteket, Apotek Hjärtat och Lloyds Apotek.

… av dem som använder internet har handlat medicin på nätet för första gången eller oftare än vanligt under pandemin, enligt undersökningen Svenskarna och internet.

Andreas Rosenlund, som är informationsdirektör på Kronans Apotek, förklarar de lägre priserna på nätet med hårdare konkurrens online.
– Vi har en hård konkurrens för e-handeln, där pris och leverans är de främsta konkurrensmedlen. Det är enkelt för kunden att jämföra priser och välja den aktör som har lägst pris. Vi har också nya aktörer som väljer att prisa in sig på marknaden med mycket låga priser för att locka kunder, säger han.

Andreas Rosenlund informationsdirektör på Kronans Apotek.

Samma förklaring har Monika Magnusson, som är chef för försäljning och drift på Apotek Hjärtat.
– Online konkurrerar vi med rena e-handels­aktörer som kan hålla lägre priser eftersom de inte har samma kostnader som apotek som säljer i båda kanalerna. Detta innebär att vi måste anpassa vårt e-handelserbjudande för att vara ett konkurrenskraftigt alternativ, säger hon.

De fysiska butikerna beskriver hon som en marknad som är åtskild från webbhandeln.
– Det är två marknader med olika förutsättningar och konkurrenssituation, vilket påverkar prissättningen. I de fysiska apoteken får kunden sin vara i handen och har även omedelbar tillgång till rådgivning och rekommenda­tioner, säger Monika Magnusson.

Monika Magnusson är chef för försäljning och drift på Apotek Hjärtat.

Enligt Andreas Rosenlund är priset ofta inte lika viktigt för den som handlar i en butik.
– I de fysiska apoteken spelar läget en större roll och de flesta kunder är inte lika känsliga för priset. Det tar tid att hitta lägst pris och det är inte alla som tycker mödan är värd pris­skillnaden, säger han.

När Råd & Rön gjorde en liknande prisgranskning 2016 såg läget annorlunda ut. Apoteken hade ungefär samma priser i butik som på nätet. Då stod e-handelsapoteket Apotea ut med lägre priser än de övriga. I dag är skillnaden inte alls lika tydlig mellan kedjornas webbhandel och de rena nätapoteken när vi jämför de populäraste medicinerna. På till exempel Alvedon har fyra av kedjorna samma pris som nätapoteket och för de flesta varorna är skillnaden betydligt större om man jämför med den egna fysiska butiken.

Den statliga aktören Apoteket har lägre webbpris på drygt 2 700 produkter i sin onlinebutik, men det går inte att som hos konkurrenterna jämföra med priset i butiken eftersom Apoteket inte lämnar den informationen på sin webbsida. Det finns dock möjlighet att komma åt det lägre webbpriset också i butik. Om du beställer varorna online kan du, ibland inom några timmar, få dem ihopplockade av butikens personal och hämta upp dem i samma kassa som du annars skulle ha betalat det högre butikspriset i.

Ola Nilsson är sakkunnig inom hälsa, friskvård och konsument­politik på PRO.

Ola Nilsson, som är sakkunnig inom hälsa, friskvård och konsument­politik på PRO, tror att många, särskilt äldre, inte är medvetna om de stora pris­skillnaderna som finns mellan butik och webb.
– Jag tänker att det är något man inte känner till. Vi tittar ju på och jämför priser för livsmedel och då är det dyrare att handla dem online, säger han.

Han tycker att det finns många fördelar med att komma i gång och lära sig handla online, särskilt under pandemin och för gruppen äldre.
– Det är intressant att se att många när de börjat handla på nätet fortsätter med det. Det är ju enkelt och konsumentvänligt att beställa från apoteken, säger Ola Nilsson.

Ett hinder han ser är att det finns grupper som saknar Bank-id och inte kan legitimera sig på nätet. 

Apotek

Apoteket AB
Ägs av staten och har 397 apotek och 603 ­apoteksombud som ­fungerar som utlämningsställen på orter som saknar vanliga apotek.

Apoteksgruppen
Ägs av Euroapotheca och består både av apotek som ägs av kedjan centralt och av apotek som ägs av enskilda entreprenörer. Totalt har gruppen 181 apotek runt om i landet.

Apotek Hjärtat
Ägs av Ica Gruppen AB och har cirka 390 apotek.

Kronans Apotek
Ägs av Oriola Corporation och har 325 apotek runt om i Sverige

Lloyds Apotek
Lloyds Apotek drivs av Admenta Sweden AB som ägs av McKesson Europe som driver apotek och annan medicinsk verksamhet i 14 länder. I ­Sverige har kedjan 77 apotek.