Hoppa till innehållet
Läs mer

Lidls genmäle

Publicerad

"Förhållandena för pepparodlarna i Indien och Indonesien som artikeln tar upp är något som inte får förekomma enligt Lidls policy. Som det också framkommer i artikeln handlar inte Lidl peppar från dessa områden.

Lidls leverantörer måste följa alla lagar och regler samt underteckna Lidls skriftliga Code of Conduct. Den bygger bland annat på ILO och Business Social Compliance Initiative och säger att Lidls leverantörer måste efterleva vissa krav, vilka bland annat innefattar arbetssituation och levnadsvillkor.

På hemsidan presenteras utvald information om Lidls aktiviteter inom samhällsansvar, exempelvis Lidls arbete för en mer hållbar klimatutveckling, hållbart fiske och MSC-produkter, hållbar palmolja och Fairtrade. I frågeunderlaget som Lidl fick framgick inte att vårt CSR-arbete efterfrågades.”

Martin Jarstål, informationschef Lidl Sverige

 

Svar Carina Lundgren, chefredaktör Råd & Rön:

Det är bra att Lidl ställer krav på sina leverantörer. Ännu bättre vore det om Lidl också informerade sina kunder och oss. Ingenstans på Lidl webbplats hittade vi uppgifter exempelvis om företagets Code of Conduct, inte heller svarade Lidl på våra frågor. Och som framgick av Råd & Röns tabell så säljer inte Lidl fairtrade-märkt peppar.

 

Tillbaka till granskningen av peppartillverkning