Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Äldre luras att köpa fläktrengöring

Flera företag har polisanmälts för att de har ringt upp och påstått att det är lag på att rengöra köksfläkten. En av dem som har drabbats är Birgitta Källström.

Publicerad

När Råd & Rön kontaktar fläktrengöringsföretaget står ord mot ord: De hävdar att de inte alls sagt att det var lag på rengöring.

Birgitta Källström ringdes upp av företaget HBG online som sa att det var lag på att köksfläkten ska rengöras ur brandsäkerhetssynpunkt. Hon tackade ja till att företaget skulle komma hem till henne och göra rent fläkten. De var också uppe på taket och gjorde rent skorstenen.
– Fläkten fungerade före också, så jag vet inte om det blev så mycket bättre. Men han som var här var trevlig, säger Birgitta Källström.
En faktura på 2 229 kronor kom.Men när Birgitta Källström  senare lyssnade på Radio Halland fick hon höra att lagen hade tagits bort. På radion varnade de för företag som satt i system att ringa och lura framför allt äldre.
– De ljög mig rätt upp i ansiktet, säger hon.
När Birgitta Källström ringde upp företaget och ”skällde ut dem” ville de inte kännas vid vad de hade sagt.
– De sa att de inte hade sagt så och att de inte hade lurat mig, säger hon.

När Råd & Rön ringer upp HBG online säger de igen att de inte har sagt att det är lag på att göra rent fläkten, bara att det tidigare har varit det.
– Vi är mycket tydliga med det, men ibland finns det människor
som hakar upp sig på att vi använder ordet lag, säger Björn Hallberg, vd på HBG online.
Han tycker att det är viktigt att informera om att fläkten måste rengöras, även om lagen har tagits bort.
– Fett är lika brandfarligt även om ansvaret för rengöring flyttat från kommunen till fastighetsägaren, säger Björn Hallberg.
Men Birgitta Källström är inte den enda som känner sig lurad. Enligt polisen dyker den här typen av företag upp då och då. Sedan 2020 har de fått in ett trettiotal anmälningar om företag, ofta från anhöriga till den drabbade. Olika kommuner och polisenheter från Osby till Östersund har gått ut och varnat lokalt. Nu senast var det Värmdö Kommun som varnade.

Även på Konsumentverket känner man igen företeelsen.
– Anmälningar mot den här typen av bolag kommer med jämna
mellanrum, säger Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket.
Hon säger att nummer ett när det gäller marknadsföring är att det som sägs måste vara sant. Speciellt om det gäller information som kan påverka konsumentens affärsbeslut får marknadsföringen inte vara vilseledande. Men ofta står ord mot ord och det finns inte någon skriftlig bevisning på att företagen verkligen har hänvisat till lagen. Om många skulle göra
liknande anmälningar mot ett och samma företag väger det till konsumenternas fördel, men ofta skiljer tillvägagångssättet sig lite mellan olika företag och olika år.
– Vi uppskattar alltid anmälningar, men en anmälan hjälper inte den enskilde konsumenten, även om den hjälper oss i vår omvärldsbevakning, säger Maria Nilsson.

Om du känner dig lurad kan du antingen gå till Allmänna reklamationsnämnden eller till domstol, även om bristen på skriftliga bevis är ett problem också här. Det bästa du kan göra är att försöka kolla upp företaget innan du tackar ja, en enkel sökning på företagets namn på internet kan ofta ge resultat.
– Skriftlighetskravet vid telefonförsäljning tillkom just för att ge
konsumenten ett extra andrum att tänka efter, är det här verkligen något jag vill ha, är det något för mig? Om man inte känner sig bekväm och vill avsluta samtalet men försäljaren inte vill ge sig, lägg på luren, säger Maria Nilsson.
Birgitta Källström betalade fakturan och tänker inte gå till domstol.
– Nej, det blir så mycket trams för så lite.