Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Behärska tekniken Bilutrustning & -tillbehör

7 bra tips inför däckbytet

Låt dig inte överraskas av halkan. Byt till vinterdäck för en säkrare bilfärd. Här är några saker som kan vara bra att tänka på.

Publicerad

 

 

1. Byt däck i tid

Var ute i god tid! Byt till vinterdäcken när lufttemperaturen börjar gå under fem plusgrader. Gummiblandningen i däcken är nämligen anpassad till temperaturen, och sommardäcken blir för hårda när det är kallt.

 

Regler för vinterdäck

Det är lag på att bilen ska ha vinterdäck 1 december–31 mars. Det är förbjudet att ha dubbdäck 16 april– 30 september om det inte är, eller förväntas bli, vinterväglag, det vill säga snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är polisen som avgör om det är vinterväglag.

 

2. Dubbat eller odubbat ...

... är en het fråga. Debatten handlar om de partiklar som dubbdäcken river upp från vägarna. Trafikverkets rekommendation är att du kör med dubbade däck, på vinterväglag, om du har en äldre bil utan antisladdsystem (ESC). För en nyare bil, med ESC, är rekommendationen odubbade vinterdäck.

Men det är viktigt att tänka på följande: Dubbdäcken ger bättre väggrepp på våt is. Kör du på lös snö ger dubbfria däck bättre grepp än dubbdäck, enligt Trafikverket.

Det är förbjudet att blanda sommar- och vinterdäck, och det är inte heller tillåtet femkronaatt köra med både dubbade och odubbade däck.

Mönsterdjupet på vinterdäcket ska vara minst tre millimeter. Du mäter enkelt med en femkrona, där avståndet mellan ovansidan på siffran och kanten på myntet är tre millimeter.

 

Dubbförbud

Kom ihåg att det finns kommuner i Sverige som har infört dubbdäcksförbud på vissa gator, till exempel Stockholm, Göteborg och Uppsala.

 

3. Glöm inte att efterdra

Smeta smörjfett på hjulmuttrarna och på insidan av fälgkanten innan du drar fast däcken. Då blir det lättare att få av dem vid nästa byte. Smörjfett hittar du på välsorterade bensinstationer.

Kom ihåg att efterdra hjulmuttrarna efter de första tio milen, annars finns det risk att de lossnar.

4. Rätt lufttryck

I bilens instruktionsbok står det vilket lufttryck däcken ska ha. Fordonstillverkaren anger oftast två lufttryck, ett lägre för normal körning och ett högre för körning med mycket last eller i högre hastigheter. Om du vill minska bränsleförbrukningen och öka livslängden på däcken ska du alltid välja det högre angivna trycket.

5. Undvik vibrationer

Om ratten vibrerar när du kör kan det bero på felaktig balansering av däcken. Obalanserade däck kan leda till att de slits ojämnt, och det ger ett sämre grepp på vägen. Om bilen drar snett har du troligtvis felaktig hjulinställning, vilket kan ha orsakats av att däcken stött emot något. Testa genom att hålla löst i ratten på en rak väg, så märker du om bilen drar åt något håll.

6. Förvaring av däcken

Förvara däcken inomhus i en sval, torr och mörk miljö. Tvätta sommardäcken och märk upp dem, till exempel  ”höger fram” och ”vänster bak” innan du ställer undan dem. 

7. Hjälp med däckbytet

För den som inte har lust eller tid att byta däck kan hjälp från en däckfirma vara ett alternativ. De byter däck och balanserar dem. Vissa erbjuder även däcktvätt och förvaring på så kallade däckhotell.

Text: Henrik Edström

Foto: Shutterstock

 

Vad gäller för släpvagn?

Har bilen dubbdäck måste släpet ha dubbdäck på vinterväglag. Om bilen är odubbad kan man välja om släpet ska ha dubbade eller odubbade vinterdäck.

 

Läs mer

Allmän info om vinterdäckwww.trafikverket.se
Trafik och reglerwww.polisen.se
Däckbranschens informationsråd - www.dackinfo.se