Hoppa till innehållet

Guide: Så bor du billigt utomlands på semestern

Allt fler vill slippa trånga hotellrum på utlandssemestern. Att hyra eller byta hus eller lägenhet kan vara ett bekvämt alternativ.

Publicerad

Nu är det tid att drömma sig bort. Har du inte bokat sommarsemestern än är det hög tid. Vill du undvika hotellgettona kring Sydeuropas stränder? Vad sägs om ett hus i Provence eller en lägenhet i Toscana?

Det behöver inte vara en omöjlig dröm, särskilt inte om ni är flera som slår er samman. Då kan alternativet att hyra lägenhet eller hus bli väl så ekonomiskt som hotellsemestern.

På nätet finns hur många sajter som helst som förmedlar privata hus eller lägenheter. Men det är inte alltid så lätt att veta vad som döljer sig bakom förmedlingarnas förföriska bilder.

Hur kollar man ett utländskt företag och vem hyr man egentligen av – förmedlingen eller privatpersonen? Det spelar stor roll om det blir aktuellt att reklamera. Och vad står det i avtalet – har jag rätt att avbeställa?

Att byta bostad med en familj under semestern är helt gratis men innebär också ett större personligt ansvar.

Här får du veta vad som gäller och några goda råd på vägen.

Text: Cristina Farm

Ilustration: Kicki Edgren Nyborg

 

ettInnan du slår till

illustrationDin drömplats, eller ditt drömland, har du säkert redan sett ut. På nätet finns en mängd webbplatser som erbjuder hus eller lägenheter att hyra. Tidningsannonser har nästan försvunnit i det här sammanhanget.

Googla på hyra hus + landet eller platsen och du får ett otal träffar. Stora, utländska förmedlingar har ofta också sidor på svenska eller i alla fall på engelska. Läs även den engelska versionen, den brukar vara utförligare, och om möjligt på landets språk.

Referenser från kunder brukar finnas på webbplatserna, men slå också på nätet efter forum med mer öppenhjärtiga kommentarer. Turistbyråerna från respektive land i Sverige brukar ha bra tips om förmedlingar.

Finns organisationsnummer och kontaktuppgifter med mejl och rentav telefonnummer på sajten? Seriöst om du vill fråga mera.
Bolagsverket har en söktjänst där du kan få veta mer om europeiska företag.

Om du vill kontrollera i respektive land måste du ofta vända dig till lokala myndigheter. Det kan vara både svårt och tidsödande.
Satsa på en svenskbaserad förmedling. Det kan vara ett alternativ om du inte känner dig bekväm med språket.

Konsumentverket har en överenskommelse med branschföreningen Svenska Bilresearrangörer om vilka avtalsvillkor som ska gälla. Fråga företaget om det omfattas av villkoren. Stora svenska förmedlingar som hör till Svenska Bilresearrangörer är La Villa, Sembo och Novasol.

Hyra direkt av en privatperson kan också bli lyckat, men då gäller ingen konsumentlagstiftning. Ni måste själva komma överens om vad som ska gälla. Se till att få det skriftligt, även om vad som händer om du vill avbeställa. Begär referenser från tidigare hyresgäster.

TIPS: OM DU KÄNNER DIG OSÄKER – SATSA PÅ EN SVENSK FÖRMEDLING.

tvåLäs villkoren!

illustrationLäs alltid noga igenom avtalsvillkoren innan du bokar huset eller lägenheten. Gör klart för dig om det är förmedlingen du sluter avtalet med eller om du hyr direkt av en privatperson.

Om det är en svensk förmedling, fråga om den följer Konsumentverkets branschöverenskommelse. Den innebär i korthet detta:
När du bekräftat bokningen och betalat överenskommen anmälningsavgift är avtalet bindande.

Förmedlingen är skyldig att ge dig information om ankomst- och avresedag, typ av bostad, läge och standard, namn och adress till uthyraren samt speciella önskemål från dig som ni kommit överens om.

Hyran och när du ska betala den bestäms i avtalet. Uthyraren har rätt att ta en anmälningsavgift, som inte är högre än 20 procent av den totala hyran.
Du har rätt att avbeställa 30 dagar före ankomst. Uthyraren har då rätt att ta en avgift på 5 procent av hyran. Om du avbeställer senare kan du få betala hela hyran.

Med avbeställningsskydd kan du avbeställa senare om du har giltigt skäl, som till exempel allvarlig sjukdom eller olycksfall hos dig eller dina medresenärer.
Du har rätt att häva köpet om uthyraren inte kan ge dig den bostad du beställt eller vid den tidpunkt du beställt.

I första hand ska uthyraren erbjuda dig en likvärdig bostad, men om du inte är nöjd har du rätt att få pengarna tillbaka.

Du är skyldig att följa ordningsregler, och du är ansvarig för kostnader för skador i bostaden.

Om det är en utländsk förmedling kan du inte hänvisa till en svensk branschöverenskommelse. Det finns inte något EU-direktiv om semesteruthyrning som gör att reglerna är gemensamma i Europa. Då är det extra viktigt att kolla avtalet innan du binder dig.

Anmälningsavgift eller någon form av deposition är vanligt, det får du acceptera. Tänk efter innan du betalar hela hyran långt i förväg, särskilt om du hyr för en längre period. Se till att du har rätt att avbeställa.

TIPS: MED ETT AVBESTÄLLNINGSSKYDD KAN DU BOKA AV I SISTA STUND OM DU ELLER DINA MEDRESENÄRER BLIR SJUKA.

treByta bostad - billigare och personligare

Byta bostad med en familj i ett annat land på semestern är ett sätt att komma ut i världen utan stora kostnader. Det finns en rad bytesförmedlingar där du kan annonsera efter likasinnade. Fyra stora dominerar marknaden, HomeLink och Intervac, som båda funnits i drygt femtio år, och HomeExchange och Green Theme International, som kommit till på senare år.

Du betalar en årsavgift och blir medlem i organisationen. Det här är ingen kommersiell verksamhet, utan det är du själv som beskriver din bostad i en annons på respektive webbplats och som ordnar och väljer ut vem du ska låna ut din bostad till respektive få låna bostaden av.

Allt bygger på ett ömsesidigt förtroende. På så sätt kan det också bli personligare än att hyra. Du kommer in i ett levande hem och får lära känna en vardag i det andra landet.

Klokt är att vara ute i god tid och bygga upp en mejlkontakt med tilltänkt familj. Skicka bilder till varandra och kom överens om vad som ska ingå i bytet: bil, hushållsmaskiner, pool och så vidare. Skriv en husbok med bruksanvisningar, adresser till butiker, närmsta apotek och info om kommunikationer.

Kolla hemförsäkringen om vad som gäller vid ett byte och även bilförsäkringen, om det är aktuellt. Kom överens med varandra vem av er som ska betala självrisken vid eventuell skada.

Ni är privatpersoner och ingår inget juridiskt bindande avtal. Om du vill klaga över dålig städning eller något som blivit förstört måste du klaga direkt till den som har lånat din bostad. Du kan inte överlåta det till förmedlingen.

TIPS: KOM ÖVERENS OM OCH SKRIV HELST NER VAD SOM SKA INGÅ I BYTET.

fyraOm du vill klaga

illustrationHuset är ostädat och trädgården övervuxen. Lägenheten ligger inte så nära havet som utlovats. Det finns många skäl att bli besviken och klaga. Gör det på plats och så snart som möjligt, ge uthyraren chans att rätta till vad som felas.

Om du inte får hjälp, dokumentera det som du inte är nöjd med, skriv noga upp det som fattas eller är trasigt. Ta bilder. När du kommer hem, skriv till förmedlingen, redovisa din dokumentation och dina ersättningsanspråk. Vill du ha hjälp, kontakta konsumentvägledaren i din kommun.

Du kan vända dig till Allmänna reklamationsnämnden om du ändå inte får rättelse. Men det gäller bara om du har hyrt av en svensk förmedling eller en förmedling som tydligt marknadsför sig i Sverige, till exempel genom sidor på svenska på sin webbplats.

Konsument Europa ger dig råd och hjälp om du har hyrt av en förmedling i ett EU-land. Om tvisten ändå inte löses återstår bara att gå till domstol i det land du semestrat i.

Har du hyrt av en privatperson kan du inte heller vända dig till Allmänna reklamationsnämnden. Enda sättet att gå vidare med ditt klagomål är att stämma personen inför tingsrätt. Just därför är det så viktigt att komma överens innan och ha ett skriftligt avtal om vad som gäller.

TIPS: DOKUMENTERA NOGA I TEXT OCH BILD DET DU ÄR MISSNÖJD MED. DET HAR DU ANVÄNDNING AV NÄR DU SKA REKLAMERA.

 

”Vi hyrde ett ruckel”

Huset som Martin Schmidt och hans sällskap hyrde i Ungern blev en stor besvikelse. Efter idog skriftväxling med förmedlingen lyckades de få tillbaka en del av pengarna.

– Det såg för eländigt ut när vi kom fram. Huset var väldigt ostädat och en hel del var trasigt: fönsterrutor, toa, dusch och handfat. Trädgården var övervuxen och även trädgårdsmöblerna var trasiga, berättar Martin Schmidt.

De var tre familjer, sammanlagt 12 personer, som hade sett fram emot en mysig vecka vid den vackra sjön Balaton i Ungern. Martin Schmidts hustru Aniko är från Ungern, så de semestrar ofta där och hyr hus. Tidigare hade det alltid varit väldigt lyckat.

– Till saken hör att vi ofta brukat snåla, men den här gången tyckte vi att vi skulle kosta på oss.

Högt pris behöver inte alltid betyda hög standard. Huset såg väldigt fint ut på förmedlingens bilder, men det visade sig vara ”ett ruckel”, som en av Martin Schmidts vänner uttryckte det.

De klagade direkt hos den lokale representanten för förmedlingen men erbjöds inget alternativt boende. Förmedlingen skickade dock städare och hantverkare till huset för att få det någorlunda i ordning.

Det tog två och en halv dag av den vecka som man hade hyrt huset för. Förmedlingen krävde att någon i sällskapet skulle vara i huset hela tiden medan städning och reparationer pågick. Semestern – med utflykter i de vackra omgivningarna – blev inte precis vad de tänkt sig.

Martin Schmidt skrev noga upp allt som saknades i huset och tog bilder. När han kom hem skrev han till Atraveo, den svenska förmedling som de anlitat. Han krävde en ersättning på 1 200 euro, vilket han tyckte var rimligt med tanke på att deras förstörda semester med resor kostat sammanlagt 4 400 euro.
Atraveos motbud var 150 euro.

Då mejlade han direkt till InterChalet, den tyska förmedling som Atraveo i sin tur anlitat. Till slut accepterade han en ersättning på 250 euro efter hjälp från Konsument Europa.

– Enda sättet att gå vidare hade varit att gå till domstol. Och det var ju knappast realistiskt, säger Martin Schmidt.

Familjen har inte blivit avskräckt från att hyra hus utomlands.
– Men vi ska kolla sajterna mer noggrant. Jag tycker också det är svårt att veta vem man egentligen hyr av. Trots att bokningen gjordes på svenska var alla papper och avtal på tyska. Den tyska avtalstexten var säkert vattentät, men den var obegriplig för oss i flera delar. Nästa gång ska vi se till att vi får ett avtal som vi förstår.

Text: Cristina Farm