Hoppa till innehållet

Hon får Blåslampan för viralt tåginitiativ

Susanna Elfors, som står bakom Facebookgruppen Tågsemester, får Blåslampan, Råd & Röns och Sveriges Konsumenters pris. Priset ska inspirera fler att arbeta för konsumentens bästa.

Publicerad

Inspirerad, och lite frustrerad, efter tågresor i Europa med familjen startade Susanna Elfors Facebookgruppen Tågsemester för fyra år sedan. Trots att tågresandet var krångligt ville hon fortsätta semestra på ett sätt som var hållbart.

– Jag var irriterad för att om jag, som tycker att de här frågorna är viktiga, tyckte att det var svårt att ta tåget skulle de som inte är engagerade aldrig någonsin börja åka tåg, säger hon.

Till en början hade gruppen ganska få medlemmar, men för ungefär ett år sedan, när flygets miljöeffekter kom i fokus på allvar, började det strömma till hundratals nya varje dag. I dag har gruppen runt 30 000 medlemmar.


Vinnaren i mitten med konsumentminister Per Bolund till vänster och Sveriges Konsumenters ordförande Örjan Brinkman till höger.

Susanna Elfors tror att gruppens framgångsrecept är att den erbjuder en kollektiv intelligens för den som vill resa med tåg.

– Många som är med är väldigt duktiga och har rest jättemycket med tåg, och de delar med sig av sina tips. Har du en fråga om i princip vad som helst – byten eller hur du ska ta dig till en viss plats – kommer du att få svar direkt. Mycket snabbare än om du skulle ringa någon kundtjänst, och det finns ju inte heller någon kundtjänst för tågsemester, säger Susanna Elfors.

Hon tror att gruppen kan hjälpa till att normalisera tågåkande.

– Du kanske känner dig lite udda om du tar tåget på semestern, när alla andra flyger till Thailand. Här kan du hitta likasinnade, känna att du har en hemhörighet och få lite pepp, säger Susanna Elfors.

Facebookgruppen, tillsammans med andra aktiviteter, som en tågsemestermässa – kan enligt Susanna Elfors hjälpa till att skapa bättre förutsättningar för tågresande.

– Det är en folkrörelse som håller på att starta ur det här, säger hon.